Σελίδες

Κυριακή 19 Μαΐου 2024

BRUEGEL: Ο ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ ΤΩΝ ΔΑΣΜΩΝ ΤΩΝ ΗΠΑ ΣΤΑ ΚΙΝΕΖΙΚΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ - ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΙΝΗΘΕΙ Η ΕΥΡΩΠΗ

Στις 14 Μαΐου οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν νέους δασμούς απέναντι στην Κίνα, που αφορούσαν τις εισαγωγές για διάφορους τομείς, μεταξύ αυτών των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων (αύξηση από το 7,5% στο 25%) και των ίδιων των EVs (από 25% στο 100%!).

Όπως αναφέρει σε ανάλυσή του το Bruegel, τα περισσότερα από αυτά τα προϊόντα υπόκεινται ήδη σε υψηλούς δασμούς, οπότε το ποσό των εισαγωγών από την Κίνα που καλύπτονται από τους νέους περιορισμούς, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων, είναι μικρό, στα 18 δισ. δολάρια.

Στην πραγματικότητα οι ΗΠΑ δεν εισάγουν καθόλου EVs από το Πεκίνο. Ωστόσο, ο εν λόγω τομέας απασχολεί ιδιαίτερα την ΕΕ, η οποία τον Οκτώβριο του 2023 εκκίνησε έρευνα κατά των επιδοτήσεων για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Επομένως η κίνηση των ΗΠΑ μπορεί να έχει επιπτώσεις στην εκκρεμή απόφαση της Ευρώπης για την επιβολή αντισταθμιστικών δασμών.

Σύμφωνα με το Bruegel, η απόφαση της κυβέρνησης Μπάιντεν κρίνεται παράδοξη για 4 λόγους:

Πρώτον, ο δασμός 100% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι απαγορευτικός. Ενώ φαινομενικά δικαιολογείται από τις επιδοτήσεις του ίδιου του Πεκίνου, θα σήμαινε ότι το μισό κόστος των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων πληρώνεται από κρατικά κονδύλια.

Δεύτερον, σε αντίθεση με προγενέστερη περίοδο σήμερα οι ΗΠΑ δεν εισάγουν κινεζικά αυτοκίνητα, με τους εγχώριους κατασκευαστές να έχουν ήδη σημαντικό αποτύπωμα στην Κίνα. Χαρακτηριστικά για την General Motors, παρότι το τελευταίο διάστημα έχει μειώσει τις πωλήσεις της στη χώρα, η Κίνα έως το 2023 αποτέλεσε την κορυφαία αγορά πωλήσεων του ομίλου.

Τρίτον, οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δε σχετίζονται με μέτρα κρατικής ασφάλειας που θέτει η Ουάσιγκτον, επομένως φαίνεται ότι πλέον όλοι οι κλάδοι μπαίνουν στο παιχνίδι.

Τέταρτον, το μέτρο έρχεται σε αντίθεση με τους στόχους της κυβέρνησης Μπάιντεν για την πράσινη μετάβαση, οι οποίοι περιλαμβάνουν μεγάλες φορολογικές ελαφρύνσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με σκοπό τη μείωση του κόστους για τους καταναλωτές των πράσινων εναλλακτικών λύσεων.

Ο παγκόσμιος αντίκτυπος

Οι άμεσες οικονομικές συνέπειες της αύξησης των δασμών εκτιμάται ότι θα είναι ελάχιστες σε μακροπρόθεσμο επίπεδο. Τα 18 δισ. δολάρια είναι ελάχιστα σε σχέση με το μέγεθος των δύο οικονομιών, ακόμη και τα 500 δισ. δολάρια που εξήγαγε η Κίνα στις ΗΠΑ το 2023. 

Παρόλα αυτά, το μέτρο θα πλήξει ορισμένες κινεζικές εταιρείες και εισαγωγείς των ΗΠΑ. Το αποτέλεσμα για τους καταναλωτές και τις τιμές της Αμερικής θα είναι ελάχιστες, κυρίως από την άποψη των χαμένων μελλοντικών ευκαιριών και όχι με τη μορφή του άμεσου κόστους.

Από την άλλη, τα αντίμετρα του Πεκίνου αναμένεται να είναι αναλογικά και περιορισμένα. Κρίνοντας από το παρελθόν, θα επηρεάσουν κυρίως ορισμένες εξαγωγές των ΗΠΑ στον αγροτικό τομέα, προϊόντα που θα μπορούν να προμηθεύονται από αλλού, ενώ οι Αμερικανοί θα αποζημιώνονται για τις απώλειές τους.

Ίσως πιο ανησυχητική είναι η περαιτέρω κλιμάκωση των εντάσεων με την Κίνα που αντιπροσωπεύουν οι δασμοί. Επίσης καταρρίπτεται κάθε ιδέα ότι οι ΗΠΑ προτίθενται να συμμορφωθούν με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου. Αυτές οι δύο εκτιμήσεις, από μόνες τους, αυξάνουν την πολιτική αβεβαιότητα σε παγκόσμιο επίπεδο και είναι βέβαιο ότι θα επηρεάσουν ανασχετικά το διεθνές εμπόριο και τις επενδύσεις.

Από τη σκοπιά της βιομηχανικής πολιτικής των ΗΠΑ, ένα μεγάλο ερώτημα που τίθεται είναι κατά πόσον μια εγχώρια αλυσίδα αξίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μπαταριών, εντελώς ανεξάρτητη από την Κίνα είναι βιώσιμη και ρεαλιστική. Οι ΗΠΑ είναι αναμφίβολα ικανές να αναπτύξουν μια τέτοια αλυσίδα, αλλά τίθεται το ερώτημα αν μπορούν να το κάνουν με λογικό κόστος και χωρίς να μείνουν πίσω στην ποιότητα και την αποτελεσματικότητα.

Η στρατηγική της ΕΕ

Σύμφωνα με την ανάλυση του Ινστιτούτου, η ευρωπαϊκή στρατηγική θα πρέπει να κινηθεί σε 6 άξονες:

  • σε μια δίκαιη συμφωνία για τους κατασκευαστές της ΕΕ στο βαθμό που επηρεάζονται από τις επιδοτήσεις της Κίνας
  • στην υπεράσπιση των συμφερόντων των εξαγωγέων και κατασκευαστών αυτοκινήτων της ΕΕ στην Κίνα, οι οποίοι είναι επίσης αποδέκτες διαφόρων επιδοτήσεων
  • στην εξασφάλιση της μακροπρόθεσμης ευημερίας και ανταγωνιστικότητας της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ
  • στην προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών, ιδίως εκείνων με χαμηλά εισοδήματα, οι οποίοι θα επωφεληθούν σημαντικά από τα φθηνότερα αυτοκίνητα
  • στην εξασφάλιση ταχύτερης πράσινης μετάβασης
  • στη διατήρηση μια συνεργατικής και εποικοδομητικής σχέσης με την Κίνα, τόσο για οικονομικούς όσο και για γεωπολιτικούς λόγους

Ο στόχος της ΕΕ θα πρέπει να είναι η επίτευξη ανταγωνιστικής ουδετερότητας στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, ενισχύοντας και όχι εμποδίζοντας τον θεμιτό ανταγωνισμό που θα προάγει την αύξηση της παραγωγικότητας και την καινοτομία.

Κατά συνέπεια, το περιθώριο των δασμών για τα κινεζικά αυτοκίνητα θα πρέπει να υπολογίζεται αντικειμενικά και ρεαλιστικά. Επιπλέον, Θα πρέπει να λάβει υπόψη της τις επιδοτήσεις στο εσωτερικό της ΕΕ, προκειμένου να μειώσει την τρωτότητά της σε πιθανά κινεζικά αντίμετρα.

Πηγή: energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αγαπητοί φίλοι,

με μεγάλη χαρά φιλοξενούμε τα σχόλιά σας. Υβριστικά, προσβλητικά και άσχετα με το θέμα σχόλια θα διαγράφονται.