ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΟΤΕ;
Κατάμεστη ήταν την Δευτέρα το απόγευμα ( 19/3 ) η συνεδριακή αίθουσα του ξενοδοχείου Εγνατία στην Αλεξανδρούπολη, όπου πραγματοποιήθηκε ημερίδα με θέμα «Ανάπτυξη ΤΩΡΑ!» από την ένωση πολιτών «Πολιτεία Θράκης».
Το πλήθος κόσμου που συγκεντρώθηκε και παρακολούθησε για περισσότερες από τέσσερις ώρες τις ομιλίες, αποδεικνύει το ενδιαφέρον αλλά και την αγωνία των πολιτών γενικότερα αλλά και των επιχειρηματιών ειδικότερα, για το παρόν και το μέλλον του τόπου.
Η εκδήλωση άνοιξε με ομιλία του Δημήτρη Λακασά, Προέδρου του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος που τόνισε την ανάγκη της εξωστρέφειας και της αύξησης της συνεισφοράς του εξαγωγικού τομέα στο ΑΕΠ της χώρας. Ο κ. Λακασάς έδωσε κάποια σημαντικά στοιχεία για το εξαγωγικό προφίλ της Θράκης της οποίας οι εξαγωγές είχαν αξία 307 εκ. ευρώ το 2010. Από αυτά το 41% είχε ο Νομός Ξάνθης, το 36% ο Νομός Ροδόπης και τελευταίος με 22,5% ο Νομός Έβρου. Οι αξίες εξαγωγών του Έβρου ήταν 70 εκ. ευρώ, αντικατοπτρίζοντας μόνο το 3% του ΑΕΠ του Νομού, κάτω από το 1/3 του μέσου όρου της χώρας! Σημαντικότεροι τομείς ήταν τα δημητριακά, τα γαλακτοκομικά και τα μέρη αυτοκινήτου ( ! ), ενώ σημαντικότεροι προορισμοί ήταν η Βουλγαρία με 27%, η Γερμανία με 18% και ακολουθούν Τουρκία και Ιταλία με ποσοστά γύρω στο 10%.
Στη συνέχεια μίλησε ο Διευθυντής τεκμηρίωσης και μελετών του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος Χρήστος Γεωργίου ο οποίος τάχθηκε «υπέρ της επιδότησης της εργασίας και όχι της ανεργίας», ενώ εντόπισε 30 δέσμες εμποδίων κατά της επιχειρηματικότητας με 257 εμπόδια και αντικίνητρα για τα οποία η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει κάνει τίποτα αν και είχε σχετική υποχρέωση για άρση τουλάχιστον 30 από αυτά μέχρι το τέλος του προηγούμενου χρόνου! Ο κ. Γεωργίου πρότεινε άμεση εξόφληση οφειλών του Δημοσίου προς τις επιχειρήσεις, εφαρμογή του συμψηφισμού οφειλών και επιστροφή του ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις πριν να είναι πολύ αργά...
Ακολούθησε ο Πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης Χρήστος Σκεύας, ο οποίος μίλησε για ένα τυφλό λιμάνι χωρίς οδική και σιδηροδρομική σύνδεση. Για την οδική σύνδεση έδειξε απαισιόδοξος αλλά για την σιδηροδρομική ( 300 μέτρα ) είπε ότι θα ολοκληρωθεί στους επόμενους μήνες. Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην υπογραφή συμφωνίας με τα λιμάνια Καβάλας, Μπουργκάς, Βάρνας και Κωστάντζας για σιδηροδρομική τους σύνδεση και την υποβολή πρότασης για τη δημιουργία νέου σιδηροδρομικού δικτύου, στις 4/4 στις Βρυξέλλες. Καμία αναφορά δεν έκανε για το φημολογούμενο ενδιαφέρον ξένων επενδυτών ούτε για το επίμαχο θέμα της δυτικής χερσαίας ζώνης αλλά στο τέλος της ομιλίας του δήλωσε αποφασιστικά ότι «το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα προχωρήσει, σε πείσμα των εξωτερικών και εσωτερικών του εχθρών»!
Δεν ήταν τελικά εκτός κλίματος η ομιλία του Διευθυντή εργαστηρίου υγιεινής και προστασίας του περιβάλλοντος Θεόδωρου Κωνσταντινίδη, που αναφέρθηκε στην σημαντικότερη επένδυση που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στην Αλεξανδρούπολη, το «Παναγοπούλειο θεραπευτήριο» αξίας άνω των 20 εκ. ευρώ, που προχωράει με γρήγορους ρυθμούς και θα προσφέρει με την ολοκλήρωση του 100 θέσεις εργασίας. Μίλησε επίσης για το σημαντικό έργο του εργαστηρίου υγιεινής που πρώτο ανέδειξε πριν δυόμισι χρόνια την σχέση αυτοκτονιών και ανεργίας-ύφεσης, ενώ εντύπωση προκάλεσε ότι χαρακτήρισε ως ευτύχημα το κλείσιμο της επιτροπής ερευνών του Δημοκρίτειου, που αποτελεί όπως είπε μια αντιπαραγωγική γραφειοκρατική δομή!
Στο σημείο αυτό έκανε έναν σύντομο ( πραγματικά ) χαιρετισμό ο βουλευτής Έβρου Γιώργος Ντόλιος, ο οποίος είπε ότι εν όψει εκλογών η ανάπτυξη θα είναι ψηλά στην ατζέντα αλλά επ΄ ουδενί δεν πρέπει να δημιουργηθούν ψεύτικες προσδοκίες που θα φέρουν στην συνέχεια ακόμα μεγαλύτερη απογοήτευση. Ο κ. Ντόλιος συνεχάρη τους οργανωτές για την εκδήλωση, αλλά παρά τα συγχαρητήρια μετά τον χαιρετισμό του αποχώρησε!
Σημαντικές πληροφορίες έδωσε για το επενδυτικό σχέδιο του θαλάσσιου σταθμού υγροποιημένου αερίου, ο Κωστής Σιφναίος, Διευθυντής ανάπτυξης του ομίλου Κοπελούζου. Η επένδυση που έχει λάβει άδεια σκοπιμότητας από τον Αύγουστο του 2011, θα υποβάλλει την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων τον Ιούνιο του 2012 και φιλοδοξεί να αρχίσει την υλοποίηση εντός του 2013 με στόχο να λειτουργήσει στα τέλη του 2015. Σε πλήρη ανάπτυξη η πλωτή εξέδρα που θα βρίσκεται 26 χιλιόμετρα από την Αλεξανδρούπολη, θα δέχεται 2 πλοία ημερησίως και θα διοχετεύει στο σύστημα 2,6 δις κυβικά φυσικού αερίου τον χρόνο, ποσότητα που καλύπτει το 60% της σημερινής εθνικής μας κατανάλωσης, ενώ σημαντικό μέρος θα οδηγείται σε εξαγωγές στα Βαλκάνια.
Παρά την εμπλοκή του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη από την πλευρά της Βουλγαρίας, ο Διευθυντής του ελληνικού τμήματος της Trans Balkan Pipeline, Χρήστος Δήμας είπε ότι η υπόθεση δεν είναι απλή καθώς η ανάγκη παράκαμψης του Βοσπόρου εξακολουθεί να υπάρχει. Ευχήθηκε μόνο να μην γίνει τελικά αγωγός από την άλλη μεριά των συνόρων ενώ με την ιδιότητα του ως Πρόεδρος του Ελληνο-Ρωσικού Επιμελητηρίου τόνισε την ανάγκη ανάπτυξης των διμερών σχέσεων.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος των «Χρυσωρυχείων Θράκης» Γιώργος Μαρκόπουλος αναφέρθηκε για μια ακόμη φορά στην επένδυση χρυσού στο Πέραμα, προσπαθώντας να καθησυχάσει τις ανησυχίες για την χρήση κυανίου και για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ο κ. Μαρκόπουλος επέμεινε στις 200 τουλάχιστον θέσεις εργασίας οι οποίες θα καλυφθούν κατά 90% από την τοπική κοινωνία, ενώ επεσήμανε τα οφέλη μιας άμεσης ξένης επένδυσης ύψους 150 εκ. ευρώ, το 70% των οποίων θα πέσει στην τοπική αγορά στους 18 μήνες της φάσης κατασκευής. Οι λειτουργικές δαπάνες θα ανέλθουν συνολικά σε 190 εκ. ευρώ και οι φόροι που θα εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο υπολογίζονται σε 260 εκ. ευρώ. Το κόστος αποκατάστασης 10 εκ. ευρώ θα προκαταβληθεί ενώ επανέλαβε την πρόταση για την χρηματοδότηση φορέα της αυτοδιοίκησης που θα αναλάβει τον πρόσθετο έλεγχο του περιβάλλοντος. Όσο για τα αντισταθμιστικά οφέλη κάλεσε για μια ακόμα φορά τους εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας σε διάλογο καθώς όπως είπε, υπάρχει και το κεντρικό κράτος το οποίο την περίοδο αυτή έχει μεγάλες ανάγκες.
Στον επίλογο ο Πρόεδρος της «Πολιτείας Θράκης» Νίκος Παπανικολόπουλος χαρακτήρισε την Αλεξανδρούπολη «πόλη των χαμένων ευκαιριών» απαριθμώντας αρκετές για τα τελευταία 20 χρόνια, όπως οι υποδομές του λιμανιού και η ανάπλαση της παραλιακής ζώνης. Ακόμα και σε περιπτώσεις όπου έχουν ψηφισθεί Νόμοι του κράτους ή υπάρχουν υπογεγραμμένες συμβάσεις, όπως στην περίπτωση της Λιμενικής Ακαδημίας ή της μαρίνας, χάνονται τελικά χωρίς ουσιαστική αντίδραση των τοπικών φορέων. Για το λιμάνι τόνισε κι αυτός την απουσία οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης, επεσήμανε την έλλειψη επιβατικού σταθμού ενώ χαρακτήρισε «Παγκόσμια πρωτοτυπία» την έλλειψη κτιριακών υποδομών με αποτέλεσμα Λιμεναρχείο και Οργανισμός Λιμένος να βρίσκονται εκτός του λιμανιού και να πληρώνουν ενοίκια! Κλείνοντας ευχαρίστησε όλους για την συμμετοχή τους αλλά καυτηρίασε το γεγονός ότι δεν παρέστη κανείς εκπρόσωπος της Περιφερειακής αυτοδιοίκησης...( εμείς πάντως είδαμε τον κύριο Πέτροβιτς)
Αναδημοσίευση απο το www.thrakinews.gr
Σχόλια