ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ (RAW MATERIALS): ΠΩΣ Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΣΩΣΕ ΤΗΝ ΖΩΗ ΤΟΥ ΟΔΗΓΟΥ ΦΟΡΜΟΥΛΑ 1 ΡΟΜΕΝ ΓΚΡΟΖΑΝ
Του Γιώργου Τζεφέρη
Στο ξεκίνημα του πρώτου γύρου του
αγώνα του Μπαχρέιν, ο Romain Grosjean έχασε τον έλεγχο του μονοθεσίου του (της ομάδας Haas) και ακολούθησε …το
χάος. Το μονοθέσιο της Haas έπεσε με σφοδρότητα πάνω στην μπαριέρα, την
διαπέρασε, κόπηκε στα δύο και το μπροστινό μισό τυλίχτηκε στις φλόγες.
Μολαταύτα, ο οδηγός βγήκε σώος απο το όχημα, επί της ουσίας χωρίς γρατζουνιά..
Σημαντικό ρόλο στην επιβίωση του οδηγού είχαν τόσο η φτιαγμένη από τιτάνιο ασπίδα προστασίας Halo όσο και η πυρίμαχη στολή του.
Σύστημα Προστασίας Halο
Το σύστημα προστασίας Halo σε
μονοθέσιο της φόρμουλα 1 (ERIC ALONSO GETTY IMAGES).
Πράγματι, το κάπως παράξενο και όχι τόσο καλαίσθητο -πλην ομως απολύτως αποτελεσματικό- σύστημα προστασίας ανακοινώθηκε από την Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) από το 2018 και από τότε βρίσκεται υποχρεωτικά σε όλα τα μονοθέσια της Φόρμουλα 1. Σκοπός αυτού του εξαρτήματος είναι να προστατεύει τους πιλότους από αντικείμενα που εκτοξεύονται από προπορευόμενα αυτοκίνητα και τυχόν ατυχήματα.
Το Halo αποτελείται από μια καμπυλωμένη μπάρα βάρους 9 κιλών τοποθετημένη μπροστά από το πιλοτήριο των μονοθεσίων. Το εξάρτημα είναι φτιαγμένο από κράμα τιτανίου και συγκεκριμένα Τιτανίου Βαθμού 5, επίσης γνωστό ως Ti6Al4V, Ti-6Al-4V ή Ti 6-4.
Είναι σημαντικά ισχυρότερο από εμπορικά καθαρό τιτάνιο (βαθμοί 1-4), ενώ έχει την ίδια ακαμψία και θερμικές ιδιότητες (εξαιρουμένης της θερμικής αγωγιμότητας, η οποία είναι περίπου 60% χαμηλότερη σε βαθμό 5 Ti από ό, τι σε CP Ti). Αυτός ο βαθμός είναι ένας εξαιρετικός συνδυασμός αντοχής, αντοχής στη διάβρωση, συγκόλλησης και κατασκευής.
Ο Grosjean τυλιγμένος στις φλόγες Source: CNN
Επόμενο σωτήριο στοιχείο, ήταν η πυρίμαχη στολή. Φτιαγμένη από το ειδικό υλικό Nomex, ώστε να αντιστέκεται ακόμα και σε θερμοκρασίες ύψους 850 βαθμών Κελσίου για μέχρι και 35 δευτερόλεπτα.
Τι ακριβώς όμως είναι αυτό το υλικό;
Το Nomex είναι τεχνητά κατασκευασμένες ίνες του πολυμερούς μετα-αραμιδίου που παράγονται κατά βάση από την DuPont ως HT-1 και στη συνέχεια με την εμπορική ονομασία Nomex.
Τα μόρια
της αλυσίδας στις ίνες είναι προσανατολισμένα κατά μήκος του άξονα των ινών. Ως
αποτέλεσμα, ένα υψηλότερο ποσοστό του χημικού δεσμού συμβάλλει περισσότερο στην
αντοχή των ινών από ότι σε πολλές άλλες συνθετικές ίνες. Τα υφάσματα Nomex
έχουν εξαιρετική αντοχή σε υψηλή θερμοκρασία, καλή διαστασιακή σταθερότητα και
καλές μηχανικές ιδιότητες.
Από αυτό λοιπόν το υλικό είναι φτιαγμένα από τα γάντια έως την εσωτερική κουκούλα των οδηγών αγώνων, ενώ λαμβάνεται υπόψη και η σωστή σύνθεση για καλό εξαερισμό και απορροφητικότητα ιδρώτα.
Οι βασικές προδιαγραφές του υλικού Nomex είναι να αντέχει σε θερμοκρασίες έως 600-800 βαθμών Κελσίου, να μην αρπάζει φωτιά για τουλάχιστον 10-11 δευτερόλεπτα και σε αυτό το διάστημα να διατηρεί στην εσωτερική του επένδυση την θερμοκρασία κάτω από τους 41 βαθμούς. Από το Nomex υλικό σε πιο λεπτές στρώσεις και επενδύσεις αποτελούνται ακόμη και τα εσώρουχα τα οποία βάσει προδιαγραφών είναι για 15 χρήσεις.
Τα παραπάνω συστήματα ασφαλείας (σύστημα Halo και ειδική πυρίμαχη στολή) λειτούργησαν αποτελεσματικά, ώστε έπειτα από το εξαιρετικά σοβαρό ατύχημα που εκτυλίχθηκε, το οποίο σε κάθε άλλη περίπτωση θα ήταν θανατηφόρο, να μιλάμε για ένα θαύμα και όχι μία τραγωδία.
Γιατί μερικές φορές ξεχνάμε, πως
χωρίς την ύπαρξη και την ραγδαία εξέλιξη
της τεχνολογίας των Raw Materials, ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και η ασφάλεια
που διαθέτει σήμερα, δεν θα ήταν σε καμία περίπτωση εφικτά.
Σχόλια