ΦΩΤΙΑ ΣΕ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ: ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΕΩΣ 150.000 ΛΙΤΡΑ ΝΕΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΒΕΣΗ ΤΗΣ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ
Η εκδήλωση πυρκαγιάς σε ένα
ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι κατά τρεις φορές μικρότερη από ό,τι σε ένα
συμβατικό, όμως σε περίπτωση που πιάσει φωτιά η μπαταρία τότε η κατάσταση
γίνεται εξαιρετικά δύσκολη. Αυτό τόνισε κατά την ομιλία του στο 6ο Συνέδριο
Ηλεκτροκίνησης που διοργάνωσαν η Ελληνική Εταιρεία Ενεργειακής Οικονομίας
(HAEE) και η οικονομική ιστοσελίδα insider.gr, ο Επιπυραγός Αχιλλέας Σαΐτης,
Τμηματάρχης Επιχειρήσεων Διεύθυνσης Πυρόσβεσης στο Αρχηγείο του Πυροσβεστικού
Σώματος.
Όπως ανέφερε ο κ. Σαΐτης, μέχρι στιγμής στην Ελλάδα δεν υπάρχει κάποια καταγεγραμμένη πυρκαγιά σε ηλεκτρικό όχημα. «Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι το ποσοστό πυρκαγιών σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχει καταγραφεί στις ΗΠΑ είναι κατά αντιστοιχία λιγότερο από το 1/3 των πυρκαγιών σε συμβατικά οχήματα. Αυτό σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινδυνεύουν λιγότερο να πιάσουν φωτιά από τα συμβατικά».
Η ένδειξη ότι έχει εκδηλωθεί φωτιά στην μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου
Σύμφωνα με τον Επιπυραγό, το
πρόβλημα είναι ότι το πώς σβήνει η φωτιά σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. «Η απάντηση
εκτείνεται σε δύο άξονες. Ο ένας έχει να κάνει αν η αιτία της πυρκαγιάς είναι η
μπαταρία του αυτοκινήτου ή άλλοι παράγοντες. Αν ισχύει το δεύτερο, το
αντιμετωπίζουμε - και εμείς οι πυροσβέστες και ο οδηγός του αυτοκινήτου - όπως
σε ένα συμβατικό όχημα. Δηλαδή σβήνει σχετικά εύκολα η φωτιά».
«Αν η αιτία της πυρκαγιάς είναι η μπαταρία, τότε υπάρχει πρόβλημα. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου έχουν πάρα πολύ μεγάλο θερμικό φορτίο από τη στιγμή που θα εκδηλωθεί πυρκαγιά. Και επιπλέον υπάρχει ένας μεγαλύτερος κίνδυνος, αυτός της θερμικής διαφυγής. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ο κίνδυνος της έκρηξης φωτιάς.
Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις, όπως ένας παρατεταμένος συριγμός που μπορεί να βγάζει η μπαταρία. Αυτό το φαινόμενο σημαίνει ότι μέσα σε δευτερόλεπτα γίνεται μία έκρηξη φωτιάς που τυλίγει όλο το αυτοκίνητο. Αυτό συμβαίνει και σε οχήματα μικροκινητικότητας, όπως ηλεκτρικά πατίνια και ηλεκτρικά ποδήλατα», τόνισε ο κ. Σαΐτης.
Η τεράστια ποσότητα νερού που απαιτείται για την κατάσβεση της φωτιάς
«Από συμβάντα που έχουν
καταγραφεί», ανέφερε ο Επιπυραγός του ΠΣ, «η μικρότερη ποσότητα νερού που
χρειάστηκε ήταν 50.000 λίτρα και η μεγαλύτερη 150.000 λίτρα. Άρα, τρία
πυροσβεστικά οχήματα που συνήθως ανταποκρίνονται σε μία πυρκαγιά σε όχημα, δεν
αρκούν για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η λύση για την κατάσβεση πυρκαγιάς σε
μπαταρία ηλεκτρικού οχήματος είναι το πολύ νερό. Ένα επιπλέον υλικό είναι οι
πυροκουβέρτες, διαστάσεων 3x4 μέτρα, με τις οποίες μπορείς να σκεπάσεις ένα
όχημα, για να περιορίσεις την πυρκαγιά και την έκλυση των τοξικών καπνών. Όχι
όμως για να την κατασβέσεις».
Σύμφωνα με τον κ. Σαΐτη, ο κίνδυνος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η μεγάλη πιθανότητα επανάφλεξης, ακόμα και μετά από 48 ώρες.
Πώς πρέπει να αντιδράσει σε περίπτωση πυρκαγιάς ο οδηγός του ηλεκτρικού οχήματος
«Ο οδηγός του αυτοκινήτου δεν
μπορεί να αντιμετωπίσει με τον πυροσβεστήρα ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Πρέπει να
απομακρυνθεί από το όχημα και να καλέσει την πυροσβεστική, ενημερώνοντας ότι
πρόκειται για ηλεκτρικό αυτοκίνητο», ανέφερε.
«Για να καθησυχάσουμε τον κόσμο, πρέπει να πούμε ότι είναι σπάνιο να πιάσει φωτιά η μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Και αυτό διότι έχει ένα πολύ ισχυρό περίβλημα που την προστατεύει. Πρέπει να συνυπάρξουν πολλοί αρνητικοί παράγοντες ώστε να εκτεθούν τα στοιχεία της μπαταρίας και να εκδηλωθεί πυρκαγιά».
Τι πρέπει να κάνω αν πιάσει φωτιά
το ηλεκτρικό πατίνι στο σπίτι μου
Σύμφωνα με τον επιπυραγό, ο πολίτης δεν έχει καμία δυνατότητα αντιμετώπισης της πυρκαγιάς, ακόμα και στην περίπτωση που εκδηλωθεί στην μπαταρία ενός ηλεκτρικού πατινού. «Σε οποιοδήποτε όχημα με μπαταρία λιθίου, όταν καταλάβω ότι κάτι πάει στραβά, εγκαταλείπω άμεσα το χώρο. Δεν έχεις δυνατότητα να κάνεις πολλά πράγματα. Έστω ότι είσαι τυχερός και γλιτώνεις το φαινόμενο της θερμικής διαφυγής. Η μπαταρία θα αρχίσει να εκλύει τοξικά αέρια σε κλειστό χώρο, τα οποία είναι πολύ επικίνδυνα».
Ο κ. Σαΐτης έδωσε συμβουλές στους χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων μικροκινητικότητας. «Αυτό που προτείνουμε είναι: να αγοράζουμε πιστοποιημένες συσκευές, η ηλεκτρολογική εγκατάσταση να είναι σε καλή κατάσταση και να ελέγχεται τακτικά από ηλεκτρολόγο, και τέλος να ακολουθούμε πιστά τις οδηγίες του κατασκευαστή, π.χ. στη διαδικασία φόρτισης. Να έχουμε συνεχώς την επιτήρηση της συσκευής κατά τη διάρκεια της φόρτισης».
Πηγή: gazzetta.gr
Σχόλια