Κυριακή 10 Μαρτίου 2024

ΣΑΟΥΔΙΚΗ ΑΡΑΒΙΑ: ΠΕΤΡΕΛΑΪΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΔΟΚΙΜΑΖΟΥΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΕΞΑΓΩΓΗΣ ΛΙΘΙΟΥ ΑΠΟ ΤΑ ΚΟΙΤΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥΣ

Saudi Aramco και ADNOC αντίστοιχα, σχεδιάζουν να εξάγουν λίθιο από την άλμη που υπάρχει στα κοιτάσματα πετρελαίου που εκμεταλλεύονται, στο πλαίσιο των προσπαθειών τους να διαφοροποιήσουν τις οικονομίες τους και να επωφεληθούν από τη στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα (EVs), όπως ανέφεραν τρεις πηγές στο Reuters

Άλλες εταιρείες πετρελαίου, όπως η Exxon Mobil και η Occidental Petroleum, σχεδιάζουν ήδη να επωφεληθούν από τις καινοτόμες τεχνολογίες για το φιλτράρισμα του λιθίου από την άλμη, καθώς η διεθνής κοινότητα προσπαθεί να απομακρυνθεί από τα ορυκτά καύσιμα.

Η Σαουδική Αραβία, της οποίας η οικονομία βασιζόταν για δεκαετίες στο πετρέλαιο, έχει ξοδέψει δισεκατομμύρια για να μετατραπεί σε κόμβο ηλεκτρικών οχημάτων στο πλαίσιο των προσπαθειών του Σαουδάραβα διαδόχου πρίγκιπα Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν να βρει εναλλακτικές πηγές πλούτου.

Τρία άτομα που γνωρίζουν το θέμα είπαν στο διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο ότι η Saudi Aramco και η Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου του Άμπου Ντάμπι (ADNOC) βρίσκονται σε πολύ πρώιμα στάδια εργασιών εξόρυξης λιθίου, το οποίο θεωρείται κρίσιμο ορυκτό από πολλές μεγάλες οικονομίες λόγω της χρήσης του στην κατασκευή μπαταριών. 

Ωστόσο, αρνήθηκαν να δώσουν λεπτομέρειες σχετικά με τον τύπο της τεχνολογίας άμεσης εξαγωγής λιθίου (DLE) που θα χρησιμοποιηθεί.Επίσης, η Aramco δεν απάντησε σε αίτημα του Reuters για σχολιασμό, ενώ η ADNOC αρνήθηκε να σχολιάσει.

Οι τρεις πηγές αρνήθηκαν να κατονομαστούν επειδή δεν είχαν εξουσιοδότηση να μιλήσουν δημόσια. Η τεχνολογία DLE βρίσκεται ακόμη σε εμβρυακό επίπεδο, ενώ οι οικονομικές της απαιτήσεις είναι πολύ περισσότερο αβέβαιες από αυτές του πετρελαίου.

Ωστόσο, η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα μπορούν να αξιοποιήσουν την τεχνογνωσία στο χειρισμό της άλμης πετρελαίου και των υγρών αποβλήτων στις εγκαταστάσεις παραγωγής πετρελαίου.

Ένα πλεονέκτημα του φιλτραρίσματος του λιθίου, αυτού του εξαιρετικά ελαφρού μετάλλου που χρησιμοποιείται στην κατασκευή μπαταριών, από το αλμυρό νερό είναι ότι αποφεύγεται η ανάγκη για δαπανηρά και περιβαλλοντικά απαιτητικά ανοιχτά ορυχεία ή μεγάλες λίμνες εξάτμισης, όπως αυτές που χρησιμοποιούνται από τους κορυφαίους παραγωγούς παγκοσμίως στην Αυστραλία και τη Χιλή.

Όπως είναι γνωστό, η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος επεξεργαστής και καταναλωτής λιθίου, που απαιτείται για ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα.

Λίθιο: Κατάρρευση Τιμών

Προς το παρόν, η ασθενής κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας έχει μειώσει τις αγορές νέων οχημάτων και έχει οδηγήσει τις τιμές του λιθίου σε πτώση.

Αναλυτικότερα, οι τιμές του λιθίου έχουν μειωθεί κατά περίπου 80% σε σχέση με το ιστορικό υψηλό τους σημείο, τον Νοέμβριο του 2022, καθώς η επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων διεύρυνε το πλεόνασμα της προσφοράς.

Οι κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες, ωστόσο, είναι μεταξύ εκείνων που αναζητούν νέες προμήθειες λιθίου εν αναμονή της μελλοντικής ζήτησης.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, η βιομηχανία EV θα συνεχίσει εξαρτάται από το λίθιο για τα επόμενα χρόνια, παρόλο που μελετώνται φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις για την τεχνολογία μπαταριών και οι οποίες χρησιμοποιούν λιγότερο ή καθόλου λίθιο.

Ωστόσο, ένα ζήτημα με την εξαγωγή λιθίου από την άλμη είναι ότι τα επίπεδα συγκέντρωσης μπορεί να είναι πολύ χαμηλά, καθιστώντας τα ήδη αβέβαια οικονομικά στοιχεία λιγότερο ευνοϊκά.

Μία από τις πηγές του Reuters ανέφερε ότι η Aramco εργάζεται πάνω στη χρήση νέας τεχνολογίας φιλτραρίσματος που στόχο έχει να λύσει το ζήτημα της συγκέντρωσης, ενώ άλλη πηγή δήλωσε ότι η Adnoc ασχολείται επίσης με αυτό.

Χάρη στον πετρελαϊκό της πλούτο, η Σαουδική Αραβία μπορεί να αντέξει το οικονομικό ρίσκο που ενέχουν τα σχέδιά της για διαφοροποίηση, και τα οποία περιλαμβάνουν την καθιέρωσή της ως κόμβο για τα ηλεκτρικά οχήματα με χρήση του λιθίου που θα παραγάγει από οποιαδήποτε πηγή.

Το βασίλειο έχει δημιουργήσει τη δική του μάρκα ηλεκτρικών οχημάτων, την Ceer , ενώ έχει κατασκευάσει και ένα εργοστάσιο μετάλλων για ηλεκτρικά οχήματα. Το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας, το Ταμείο Δημοσίων Επενδύσεων (PIF), έχει στόχο να παράγει 500.000 EVs ετησίως έως το 2030.

Η Saudi Arabian Mining Company (Ma'aden), η μεγαλύτερη εταιρεία εξόρυξης άνθρακα του Κόλπου, εργάζεται για την εξαγωγή λιθίου από το θαλασσινό νερό. «Διεξάγονται έρευνες σε καλό επίπεδο στο βασίλειο χάρη στη Ma'aden ...και την Aramco, επειδή η απόρριψη των κοιτασμάτων πετρελαίου έχει καλή αλατότητα και καλά ίχνη ορυκτών», δήλωσε στο Reuters ο αναπληρωτής υπουργός βιομηχανίας και ορυκτών της Σαουδικής Αραβίας Khalid bin Saleh Al-Mudaifer, στο περιθώριο συνέντευξης Τύπου στο Ριάντ τον περασμένο Δεκέμβριο.

 "«Έχουν κάνει καλή δουλειά, έχουν κάνει καλές εξαγωγές νατρίου, μαγνησίου και ιχνών λιθίου. Οι τεχνολογίες είναι σε αρχικό στάδιο, αλλά υπάρχει καλή δουλειά και καλές επενδύσεις», πρόσθεσε ο Al-Mudaifer.

Πηγή:energia.gr