Πέμπτη 14 Μαρτίου 2024

ΕΕ: ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΩΝ ΒΡΥΞΕΛΛΩΝ ΓΙΑ ΤΑ GIGA - FACTORIES ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ - ΠΩΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ Η ΕΥΡΩΠΗ ΝΑ ΚΑΛΥΨΕΙ ΤΟ ΧΑΜΕΝΟ ΕΔΑΦΟΣ

Tο μέγεθος των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Ευρώπη (και ο κόσμος) όσον αφορά την κλιμάκωση της κατασκευής μπαταριών, κυρίως της τεχνολογίας ιόντων λιθίου (Li-ion), αναλύθηκε κατά τη διάρκεια διήμερης εκδήλωσης στη Στοκχόλμη της Σουηδίας, που διοργανώθηκε από την Benchmark Mineral Intelligence.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης συμμετείχαν ευρωπαϊκοί θεσμοί, αλλά και παράγοντες από το ευρύτερο οικοσύστημα κατασκευής μπαταριών της Ευρώπης, μια νέα βιομηχανία που κινδυνεύει τους τελευταίους 18 μήνες εν μέσω αυξημένου ανταγωνισμού από τις ΗΠΑ αλλά και την Κίνα.

Παρεμβαίνοντας μέσω βιντεοκλήσης ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Maroš Šefčovič, υπογράμμισε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) «εντείνει το παιχνίδι της στα γιγα-εργοστάσια μπαταριών ».

Συγκρατημένη αισιοδοξία

Κι ενώ η πλειοψηφία των βασικών ομιλητών αναγνώρισαν τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδο, εξακολουθεί να υπάρχει αισιοδοξία ότι η Ευρώπη μπορεί να καλύψει τη διαφορά και να γίνει ένας σημαντικός παίκτης στα giga-factories, κάτι το οποίο υποστήριξε ιδιαίτερα η Charlotte Lejon από τη Σουηδική Υπηρεσία Ενέργειας.

Ενώ το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγικής ικανότητας θα διατεθεί στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων (EV), ο τομέας αποθήκευσης ενέργειας θα προσφέρει επίσης κάποια απορρόφηση.

Ο Šefčovič μέσω videolink είπε ότι η ΕΕ «ενισχύει το παιχνίδι στην Ευρώπη» υποστηρίζοντας την κλιμάκωση του τομέα, και προσάρμοσε πρόσφατα τις πολιτικές της για κρατικές ενισχύσεις στο πλαίσιο του «Προσωρινού Πλαισίου Κρίσης και Μετάβασης» για να παρέχει πρόσθετη υποστήριξη σε έργα».

Το Gigafactory της Drei Germany Northvolt έγινε ο πρώτος παραλήπτης στο πλαίσιο της αναθεωρημένης πολιτικής, λαμβάνοντας ένα πακέτο περίπου 1 δισεκατομμυρίου ευρώ τον Ιανουάριο του 2024.

Καθυστερήσεις

Ο Dennis Van See, Chief Supply Chain Officer της Northvolt, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, μίλησε για την προσέγγιση της εταιρείας και τις προκλήσεις για την κλιμάκωση.

«Παρά τις καθυστερήσεις, οι πελάτες μας μάς στηρίζουν και συνεχίζουμε να προχωράμε. Αποστείλαμε χιλιάδες κυψέλες μέχρι το τέλος του περασμένου έτους και αναμένουμε να έχουμε δεκάδες χιλιάδες κυψέλες μέχρι το τέλος του 2024.» Χρειάστηκαν 10 με 20 χρόνια για να απογειωθεί η αυτοκινητοβιομηχανία. Είμαστε πολύ σίγουροι για την αύξηση των εσόδων μας και οι αποδόσεις και πολλοί άλλοι δείκτες βελτιώνονται συνεχώς», δήλωσε ο Van See.

Τον περασμένο Ιανουάριο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι η σουηδική κατασκευάστρια μπαταριών Northvolt θα λάβει κρατική ενίσχυση 902 εκατομμυρίων ευρώ για την ανάπτυξη ενός γιγα εργοστασίου κυψελών μπαταριών στο Heide, στο γερμανικό κρατίδιο Schleswig-Holstein.

Η Γαλλία θα λάβει επίσης 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ για να ξεκινήσει την παραγωγή μπαταριών, ηλιακών συλλεκτών, ανεμογεννητριών και αντλιών θερμότητας, σύμφωνα με την ανακοίνωση.

Το εργοστάσιο κατασκευής μπαταριών ιόντων λιθίου 60 GWh της Northvolt, Northvolt Drei, ανακοινώθηκε για πρώτη φορά το 2022, με την εταιρεία να λέει ότι στόχευε να παράγει την πρώτη της σειρά μπαταριών τοπικής κατασκευής μέχρι τα τέλη του 2025.

Τα τσεχικά σχέδια και ο μυστικός επενδυτής

Εν τω μεταξύ, την περασμένη Πέμπτη η τσεχική κυβέρνηση αποκάλυψε τα σχέδιά της για την κατασκευή ενός εργοστασίου γίγας για την παραγωγή μπαταριών αξίας 7,9 δισεκατομμυρίων ευρώ από ξένο επενδυτή –το όνομα του οποίου αποκαλύπτεται – στην περιοχή Karviná.

Το έργο αναμένεται να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, να συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια και να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα της Τσεχικής Δημοκρατίας, δήλωσε ο πρωθυπουργός Petr Fiala (ODS/ECR) μετά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου της Τετάρτης.

Ο ίδιος αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για την επένδυση, λέγοντας ότι η συμφωνία με τον επενδυτή δεν του επιτρέπει να αποκαλύψει το όνομα της εταιρείας.

Ο υπουργός Βιομηχανίας και Εμπορίου Jozef Síkela (STAN/EPP), ωστόσο, τόνισε ότι η εταιρεία είναι μια μεγάλη εταιρεία από μια δημοκρατική χώρα με την οποία η Τσεχική Δημοκρατία έχει μακρά ιστορία καλών σχέσεων.

Από την πρωτοπορία στα προβλήματα

Η Ευρώπη ήταν πρωτοπόρος στις παγκόσμιες επενδύσεις καθαρής τεχνολογίας μέχρι πρόσφατα, προσελκύοντας σημαντικές επενδύσεις στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων (EV), μπαταρίες και παραγωγή εξαρτημάτων. Κατά συνέπεια, περισσότερες από τις μισές μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2022 κατασκευάστηκαν τοπικά, και σχεδόν 50 γιγαεργοστάσια ήταν στο στάδιο της κατασκευής μέχρι το 2030.

Ωστόσο, το τοπίο άλλαξε ραγδαία, κυρίως λόγω του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού των ΗΠΑ, ο οποίος διοχετεύει ένα σημαντικό ποσό, τουλάχιστον 150 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, σε εξαρτήματα μπαταριών και μετάλλων που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ και σε φιλικές χώρες. Αυτό έχει διαταράξει την ισορροπία, με αποτέλεσμα το μερίδιο της Ευρώπης στις παγκόσμιες επενδύσεις σε μπαταρίες ιόντων λιθίου να πέσει από 41% το 2021 σε μόλις 2% το 2022.

Προκλήσεις

Αν και μπορεί να είναι δελεαστικό να οραματιστούμε την παράλληλη ανάπτυξη ευρωπαϊκών και αμερικανικών αλυσίδων εφοδιασμού μπαταριών, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Η Ευρώπη αντιμετωπίζει προκλήσεις όσον αφορά το ειδικευμένο εργατικό δυναμικό, την πρόσβαση σε εταιρικά κεφάλαια για προμήθειες και άδειες και τον ασφαλή εφοδιασμό πρώτων υλών όπως το λίθιο.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη περίπου το ένα πέμπτο των ανακοινωθέντων έργων μπαταριών βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο, με ένα επιπλέον 52% σε μεσαίο κίνδυνο. Συνολικά, σχεδόν το 70% της πιθανής προμήθειας κυψελών μπαταριών στην Ευρώπη είναι υπό απειλή και αυτά τα έργα ενδέχεται να αντιμετωπίσουν καθυστερήσεις, μειώσεις ή ακόμα και ακύρωση, εάν δεν ληφθούν γρήγορα μέτρα.

Πηγή: energypress.gr