"1492/2013: Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΣτΕ ΛΥΝΕΙ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΠΟΡΙΕΣ"
Στις 17/04/2013, με μία αιτιολόγηση 20.000 λέξεων και πλέον,
το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή «κατοίκων και φορέων της Χαλκιδικής» κατά της της
υπ’ αριθμ. 201745/26.7.2011 κοινής αποφάσεως των Υπουργών ΠΕΚΑ, Ανάπτυξης,
Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Αγροτικής
Ανάπτυξης και Τροφίμων και Πολιτισμού και Τουρισμού περί εγκρίσεως των
περιβαλλοντικών όρων του έργου της εξόρυξης στην Χαλκιδική.
Στα 32 άρθρα που
εμπεριέχονται στο μακροσκελές κείμενο, αναλύεται και απαντιέται κάθε σημείο της
προσφυγής, ενώ παρατίθεται η πλήρης αιτιολόγηση κάθε απάντησης.
Διαβάζοντας προσεκτικά την απάντηση του ΣτΕ παρατηρεί κανείς ότι όλες οι κατά καιρούς δημοσιευμένες αιτιάσεις υπέρ του έργου έχουν υιοθετηθεί, ενώ η στήριξη των περισσοτέρων απαντήσεων στα στοιχεία της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων δείχνει την εγκυρότητα της μελέτης και ακυρώνει όποια προσπάθεια χαρακτηρισμού της ως ελλιπούς, μονομερούς και ανεπαρκούς.
Διαβάζοντας προσεκτικά την απάντηση του ΣτΕ παρατηρεί κανείς ότι όλες οι κατά καιρούς δημοσιευμένες αιτιάσεις υπέρ του έργου έχουν υιοθετηθεί, ενώ η στήριξη των περισσοτέρων απαντήσεων στα στοιχεία της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων δείχνει την εγκυρότητα της μελέτης και ακυρώνει όποια προσπάθεια χαρακτηρισμού της ως ελλιπούς, μονομερούς και ανεπαρκούς.
Παράλληλα, σχεδόν οποιοδήποτε επιχείρημα κατά της επένδυσης
έχει ποτέ χρησιμοποιηθεί από το antigold στρατόπεδο, απαντάται τεκμηριωμένα και
καταρρίπτεται μέσα στην απόφαση 1492/2013, αλλά ποιος antigold μπήκε στον κόπο
να διαβάσει 20.000 λέξεις… Και όταν απορρίπτονται ένα-ένα τα έωλα επιχειρήματα,
σαν τελική γραμμή αμύνης προβάλλεται το ότι το ΣτΕ είναι προκατειλημμένο και
«μιλημένο»!!!
Να θυμίσουμε σε όσους μιλάνε περί προκατειλημμένου και
«μιλημένου» ΣτΕ, ότι το ΣτΕ ήταν αυτό που είχε σταματήσει την εξορυκτική
δραστηριότητα της εταιρείας ΤVX το 2002 για περιβαλλοντικούς λόγους.
Πάντως δεν παραλείπουν οι πολέμιοι της επένδυσης, με κύριο
εκφραστή τους την ομάδα του Παρατηρητηρίου, σε κάθε ευκαιρία να
καταθέτουν προσφυγές στο ΣτΕ, και την ίδια ώρα να κατηγορούν τους θεσμούς….
Αποκορύφωμα οι κατηγορίες προς τη σημερινή –αποδεδειγμένα antigold– ηγεσία του
ΥΠΑΠΕΝ, διότι λέει δεν υλοποιεί άμεσα τις προεκλογικές φανφάρες του ΣΥΡΙΖΑ,
τύπου «25 γινόμαστε κυβέρνηση, 26 κλείνουν τα μεταλλεία…»…
Σε απάντηση όσων διαδίδουν πως το ΣτΕ δεν είναι αρμόδιο να
κρίνει την επένδυση, αλλά εγκρίνει μόνο διοικητικές πράξεις, δείτε μερικά από
τα σημαντικότερα σημεία της απορριπτικής αιτιολόγησης της απόφασης, τα οποία
αφορούν και τα συχνότερα προβαλλόμενα επιχειρήματα του antigold στρατοπέδου:
Περί ευτελούς τιμήματος – Άρθρο 6 & Άρθρο 30
Άρθρο 6 […] Εν τω μεταξύ, η TVX Hellas, εν όψει και της
ακυρώσεως των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων, δεν μπόρεσε να υλοποιήσει το
επενδυτικό σχέδιο που αποτέλεσε όρο της συναφθείσης με το Δημόσιο συμβάσεως, με
αποτέλεσμα την καταγγελία αυτής εκ μέρους του Δημοσίου και τον εξωδικαστικό
συμβιβασμό των εκατέρωθεν αξιώσεων.
Ο συμβιβασμός κυρώθηκε με το άρθρο 51 του
ν. 3220/2004, με το επόμενο δε άρθρο 52 κυρώθηκε η νέα σύμβαση του Δημοσίου με
την ήδη παρεμβαίνουσα εταιρεία, βάσει της οποίας το σύνολο των στοιχείων του
ενεργητικού των μεταλλείων Κασσάνδρας μεταβιβάστηκε σε αυτή έναντι τιμήματος
11.000.000 ευρώ, επιβλήθηκε δε στην εταιρεία η υποχρέωση να εκπονήσει και να υποβάλει
σχέδιο εκμετάλλευσης των μεταλλείων, το οποίο θα μεριμνά ειδικώς για την
περιβαλλοντική αποκατάσταση των προγενέστερων εκμεταλλεύσεων και την απασχόληση
των εργαζομένων στις λειτουργούσες εκμεταλλεύσεις.
Προς εκπλήρωση της
συμβατικής της υποχρέωσης η παρεμβαίνουσα υπέβαλε ολοκληρωμένο επενδυτικό
σχέδιο ανάπτυξης των μεταλλείων Κασσάνδρας, επί του οποίου γνωμοδότησε θετικά η
Δ/νση Μεταλλευτικών και Βιομηχανικών Ορυκτών του Υπουργείου Ανάπτυξης με το από
27.3.2006 έγγραφό της. Ακολούθως, κινήθηκε η διαδικασία περιβαλλοντικής
αδειοδότησης για την αξιοποίηση των κοιτασμάτων Ολυμπιάδας, Μαύρων Πετρών και
Σκουριών με την υποβολή Προμελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Π.Π.Ε.),
συνοδευόμενης από ειδική μελέτη απογραφής κατάστασης περιβάλλοντος της
περιοχής. Το έργο έλαβε θετική γνωμοδότηση επί της προκαταρκτικής
περιβαλλοντικής εκτίμησης και αξιολόγησης (Π.Π.Ε.Α.) με την υπ’ αριθμ.
144824/24.9.2009 απόφαση του Γενικού Διευθυντή της Ε.Υ.Π.Ε., ενώ με την υπ’
αριθμ. ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Α1/Φ16/55765/2902/29.7.2009 απόφαση του Υπουργού
Πολιτισμού εγκρίθηκε η Π.Π.Ε. του έργου.
Τέλος, κατόπιν εκπονήσεως Μ.Π.Ε., η
οποία περιελάμβανε Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων και συνοδευόταν από ειδική
μελέτη για την «Απομάκρυνση, καθαρισμό & αποκατάσταση χώρου απόθεσης
παλαιών τελμάτων Ολυμπιάδας», και αφού η Διοίκηση έλαβε υπ’ όψιν τις
γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών και τα πορίσματα της διαβούλευσης, καθώς
και τις θέσεις της παρεμβαίνουσας επ’ αυτών, εκδόθηκε η ήδη προσβαλλόμενη
απόφαση, με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου,
καταργουμένων των προϋφισταμένων εγκρίσεων και αδειών των μεταλλευτικών
εγκαταστάσεων Στρατωνίου.
Μετά την άσκηση της υπό κρίση αιτήσεως εκδόθηκαν και
οι Δ8-Α/Φ.7.49.13/30258ΠΕ/10.2.2012 και Δ8-Α/Φ.7.49.132/2809/349/10.2.2012
αποφάσεις του Υφυπουργού Ανάπτυξης περί εγκρίσεως των τεχνικών μελετών για ένα
τμήμα των τεχνικών έργων στις θέσεις Ολυμπιάδας και Σκουριών, αντίστοιχα, καθώς
και η υπ’ αριθμ. 7633/29.3.2012 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης
Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης περί εγκρίσεως παραχωρήσεως δημοσίου δάσους για την
υλοποίηση των επίμαχων έργων στη θέση Σκουριές και Μαντέμ Λάκκος.
Άρθρο 30: […] αξιολογήθηκαν όλες οι επιπτώσεις στο
περιβάλλον της περιοχής και προβλέπονται μέτρα για την αποτροπή ή το μετριασμό
τους, ενώ δόθηκε έμφαση α) στην αποκατάσταση της περιοχής από παλαιές
μεταλλευτικές δραστηριότητες, αλλά και από την επίδικη μετά το πέρας της, β)
στην παρακολούθηση της ορθής τήρησης των περιβαλλοντικών όρων και επιβολής
πρόσθετων, αν κριθεί αναγκαίο, από ειδική επιτροπή στην οποία μετέχει, όπως
προεκτέθηκε, και εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης και γ) στην ανάληψη
κοινωνικών δράσεων προς όφελος της τοπικής κοινωνίας, πέραν της δέσμευσης
πρόσληψης προσωπικού από τον τοπικό πληθυσμό.
Υπό τα δεδομένα αυτά το έργο δεν αντίκειται
στη βιώσιμη μεταλλεία, όπως αυτή κατοχυρώνεται στα άρθρα 24, 106 και 22 παρ. 1
του Συντάγματος, τα δε περί του αντιθέτου προβαλλόμενα είναι απορριπτέα ως
αβάσιμα. Εξ άλλου, ο προβαλλόμενος ισχυρισμός ότι το τίμημα των 11.000.000 ευρώ
που συμφωνήθηκε για τη μεταβίβαση των μεταλλείων, χωρίς να έχει διενεργηθεί
διαγωνισμός και με απαλλαγή της παρεμβαίνουσας από τους φόρους μεταβιβάσεως
είναι ανεπαρκές οικονομικό αντιστάθμισμα και συνιστά παράνομη κρατική ενίσχυση,
ως έχει κριθεί με την 48/2008 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανεξαρτήτως εάν
ο συγκεκριμένος ισχυρισμός προβάλλεται παραδεκτώς στο πλαίσο της παρούσης
δίκης, είναι, πάντως, απορριπτέος και κατ’ ουσίαν.
Και τούτο διότι η δημόσια
ωφέλεια που προκύπτει από το επίμαχο έργο δεν εξαντλείται στο χρηματικό τίμημα
που κατεβλήθη για την κατά το άρθρο 144 παρ. 3 του Μεταλλευτικού Κώδικα (ν.δ.
210/1973, Α΄ 295) απευθείας μεταβίβαση των μεταλλείων, διότι όπως προκύπτει από
τα στοιχεία που προεκτέθησαν, η παρεμβαίνουσα ανέλαβε άμεσα τη διαχείριση των έντονων
περιβαλλοντικών προβλημάτων που ανέκυψαν από την προγενέστερη εκμετάλλευση της
περιοχής από τις προηγούμενες δικαιούχους εταιρείες, προκειμένου να αποτρέπεται
ρύπανση των περιβαλλοντικών μέσων (αντλήσεις υδάτων, συντήρηση υπογείων έργων,
λιμνών και τελμάτων, αντιμετώπιση καθιζήσεων και φαινομένου όξινης απορροής) με
δικό της κόστος για όλο το χρονικό διάστημα από την υπογραφή της συμβάσεως έως
και σήμερα.
Για τη διατάραξη του φυσικού περιβάλλοντος– Άρθρο 6
[…] Βασικές επιλογές του σχεδιασμού, όπως προκύπτει από τη
μελέτη, είναι, μεταξύ άλλων: α) η χρήση της μεθόδου της υπόγειας, κατά βάση,
εκμετάλλευσης, με την οποία επιτυγχάνεται η ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών
οχλήσεων, β) η κατασκευή υπόγειας στοάς για τη μεταφορά των προϊόντων και αποβλήτων
από την Ολυμπιάδα στον Μαντέμ Λάκκο, κατά τρόπο ώστε αφ’ ενός να
απελευθερώνεται η δημόσια οδός που χρησιμοποιούνταν για τις μεταφορικές ανάγκες
των υφιστάμενων εκμεταλλεύσεων, η οποία επιβάρυνε τόσο το πολιτιστικό όσο και
το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον της περιοχής και αφ’ ετέρου να
αποτρέπεται η διατάραξη του Τόπου Κοινοτικής Σημασίας (Τ.Κ.Σ.) «Όρος
Στρατωνικό-Κορυφή Σκαμνί» που βρίσκεται στην άμεση περιοχή των έργων, γ) η
χωρική συγκέντρωση του μεγαλύτερου μέρους των δραστηριοτήτων στην περιοχή του
Μαντέμ Λάκκου όπου βρίσκεται η βιομηχανική ζώνη που θεσμοθετήθηκε με το από
18.10.1979 π.δ. και η παύση λειτουργίας και αποκατάσταση παλαιών εργοστασίων
και χώρων απόθεσης στις περιοχές Ολυμπιάδας και Στρατωνίου, ώστε να
επιτυγχάνεται γεωγραφικός περιορισμός των περιβαλλοντικών οχλήσεων και
εξυγίανση των περιβαλλοντικά ευαίσθητων περιοχών και δ) η υιοθέτηση των
βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών που έχουν αναπτυχθεί σε όλες τις εκφάνσεις της
επίμαχης δραστηριότητας (εξόρυξη, μέθοδος μεταλλουργίας, διαχείριση αποβλήτων,
υδάτων, μείωση εκπομπών, κατασκευή χώρων απόθεσης κ.λπ.).
Ως απαραίτητη
προϋπόθεση για την αξιοποίηση των παραγόμενων συμπυκνωμάτων πυριτών Ολυμπιάδας
και χαλκού-χρυσού Σκουριών στο νέο εργοστάσιο μεταλλουργίας, που εγκαθίσταται
εντός της βιομηχανικής ζώνης Στρατονίκης-Στρατωνίου, τίθεται η εφαρμογή της
πυρομεταλλουργικής μεθόδου ακαριαίας τήξης (flash smelting), αποκλειομένης της
χρήσης κυανίου ή ενώσεών του κατά τη λειτουργία της μεταλλουργίας.
Με την
προσβαλλόμενη απόφαση τίθενται γενικοί όροι για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων
που αναμένεται να προκληθούν τόσο στο φυσικό (αέρας, επιφανειακά, υπόγεια και
θαλάσσια ύδατα, έδαφος, χλωρίδα/πανίδα), όσο και στο ανθρωπογενές περιβάλλον
(οικισμοί, αρχαιολογικοί χώροι) και ειδικοί όροι για κάθε υποέργο με ιδιαίτερη
έμφαση στη διαχείριση των αποβλήτων.
Επίσης υπάρχει πρόβλεψη για τη σταδιακή
αποκατάσταση των περιοχών κατά τη διάρκεια λειτουργίας της εκμετάλλευσης και
τίθενται γενικοί και ειδικοί, ανά υποέργο, όροι προς διασφάλιση της επιτυχούς
περιβαλλοντικής αποκαταστάσεως, μεταξύ των οποίων και η ύπαρξη πυκνότητας
φυτοκάλυψης 80% για 3 συνεχόμενα έτη (βλ. όρους δ3.1 επ. και κυρίως δ3.11), με
προτεραιότητα στην αποκατάσταση των ιστορικών αποθέσεων και λιμνών τελμάτων
(βλ. όρο δ1.41).
Κατά την αποκατάσταση των περιοχών λαμβάνεται υπ’ όψιν το
συνολικό σχέδιο ρύθμισης των μετα-μεταλλευτικών χρήσεων γης των περιοχών
επέμβασης, το οποίο εκπονείται από την προβλεπόμενη στον όρο δ1.39 Επιστημονική
Επιτροπή Ελέγχου Τήρησης των Περιβαλλοντικών Όρων και εξετάζει τη δυνατότητα
ένταξης εγκαταστάσεων και περιοχών σε πρόγραμμα αξιοποίησής τους από την τοπική
κοινωνία, με ειδική δε μελέτη του φορέα εκμετάλλευσης καθορίζονται τα
τεχνικοοικονομικά στοιχεία για την επανένταξη των περιοχών επέμβασης στις
προβλεπόμενες από το ρυθμιστικό σχέδιο χρήσεις (βλ. όρους δ3.4 και δ3.6).
Περαιτέρω, οργανώνεται ειδικό πρόγραμμα παρακολούθησης του έργου και της
ποιότητας του περιβάλλοντος με αναλυτική καταγραφή των μεταβλητών που θα
καταγράφονται για κάθε υποέργο και για κάθε περιβαλλοντικό μέσο (ατμόσφαιρα,
ύδατα επιφανειακά/υπόγεια/θαλάσσια, έδαφος, ακουστικό περιβάλλον,
δονήσεις/ακτινοβολίες, χλωρίδα/πανίδα) και καθορισμό της συχνότητας των
μετρήσεων, τα σχετικά δε στοιχεία, πέραν της υποβολής τους στις αρμόδιες
υπηρεσίες, δημοσιοποιούνται άμεσα στο διαδίκτυο, ώστε να είναι προσιτά στο ευρύ
κοινό, ενώ ετησίως ο οικείος Δήμος ενημερώνεται για την πορεία του έργου με
ειδική έκθεση περιβαλλοντικής παρακολούθησης (βλ. όρους δ4.6 και δ4.11.ii-iii).
Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στο μηχανισμό ελέγχου της τήρησης των περιβαλλοντικών
όρων, προς τούτο δε προβλέπεται η σύσταση, με κοινή υπουργική απόφαση,
Επιστημονικής Επιτροπής Ελέγχου Τήρησης των Περιβαλλοντικών Όρων με συμμετοχή
και εκπροσώπου του δήμου όπου υπάγεται το έργο, η οποία θα ελέγχει, μέσω των
ετήσιων εκθέσεων που θα εκπονεί ο φορέας του έργου και των τεχνικών μελετών και
των αποτελεσμάτων των αναλύσεων που κατατίθενται στις αρμόδιες υπηρεσίες, τον
τρόπο υλοποίησης της προσβαλλόμενης απόφασης, αλλά και εσωτερικής Επιστημονικής
Ομάδας Ελέγχου Τήρησης των Περιβαλλοντικών Όρων που υποχρεούται να συστήσει
προς το σκοπό αυτό ο φορέας του έργου (βλ. περιβαλλοντικούς όρους δ1.39 και
δ1.40). Εξ άλλου, σε συμφωνία με την αρχή της περιβαλλοντικής ευθύνης, η
προσβαλλόμενη απόφαση επιβάλλει την κατάθεση εγγυητικής επιστολής ύψους
50.000.000 ευρώ, την υποχρεωτική ασφαλιστική κάλυψη στο πλαίσιο του π.δ.
148/2009, καθώς και πρόσθετη ασφαλιστική κάλυψη τουλάχιστον 1.500.000 ευρώ
ετησίως για την εγκατάσταση απόθεσης αποβλήτων στον Κοκκινόλακκα, ενώ προβλέπει
την υποχρέωση τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων ή προσθήκης νέων σε
περίπτωση που δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα υποβάθμισης του περιβάλλοντος.
Ειδικοί περιβαλλοντικοί όροι έχουν τεθεί προς διασφάλιση της κοινωνικής
διάστασης της επίμαχης δραστηριότητας και της διοχέτευσης των
κοινωνικοοικονομικών ωφελειών, κατά βάση, προς την τοπική κοινωνία (βλ. δ1.32,
δ1.37, δ1.38, δ3.4).
Περί στάθμισης των επιπτώσεων – Άρθρο 7
[…] Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 24 του Συντάγματος,
του ν. 1650/1986, όπως ισχύει μετά την εναρμόνισή του προς τις οδηγίες 84/360,
85/337/ΕΟΚ και 97/11, 96/61/ΕΕ, και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδιδομένων
κανονιστικών αποφάσεων, το φυσικό περιβάλλον έχει αναχθεί σε αυτοτελώς
προστατευόμενο αγαθό προκειμένου να εξασφαλισθεί η οικολογική ισορροπία και η
διαφύλαξη των φυσικών πόρων προς χάρη και των επόμενων γενεών.
Εν όψει της
υποχρέωσής του αυτής ο συντακτικός νομοθέτης οφείλει να προβαίνει σε θετικές
ενέργειες για τη διαφύλαξη του προστατευομένου αγαθού, σταθμίζοντας ωστόσο κατά
τις επιταγές των άρθρων 106 και 22 παρ. 1 του Συντάγματος και άλλους παράγοντες
αναγόμενους στο γενικότερο εθνικό και δημόσιο συμφέρον, όπως είναι εκείνοι που
σχετίζονται με τους σκοπούς της οικονομικής αναπτύξεως, της αξιοποιήσεως του
εθνικού πλούτου, της ενισχύσεως της περιφερειακής αναπτύξεως και της
εξασφαλίσεως εργασίας στους πολίτες, σε συμμόρφωση προς την αρχή της βιώσιμης
ανάπτυξης, η οποία επιβάλλει, σύμφωνα με τις αρχές της προλήψεως και
προφυλάξεως στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος να λαμβάνεται
προεχόντως υπόψη η τυχόν ύπαρξη ιδιαιτέρου κινδύνου για το φυσικό περιβάλλον
από την κατασκευή και λειτουργία συγκεκριμένου έργου ή την ανάπτυξη
συγκεκριμένης δραστηριότητας.
Προκειμένου δε η στάθμιση αυτή να γίνεται κατά τρόπο
ανταποκρινόμενο στην ανάγκη προστασίας των εκατέρωθεν διακυβευομένων εννόμων
αγαθών θα πρέπει να εκτίθενται και να συνεκτιμώνται κατά τρόπο επαρκή αφ’ ενός
μεν ο τρόπος και η μέθοδος κατασκευής και λειτουργίας του συγκεκριμένου έργου
και αφ’ ετέρου ο ειδικότερος χαρακτήρας του δημοσίου συμφέροντος, το οποίο
προσδοκάται ότι θα εξυπηρετηθεί, δεδομένου ότι η κατά τα ανωτέρω επιβαλλόμενη
στάθμιση συναρτάται σε κάθε περίπτωση με το είδος και την έκταση της
επαπειλούμενης βλάβης και την φύση της εξυπηρετούμενης με την εκτέλεση του
έργου ανάγκης.
Περί εξόρυξης & προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος –
Άρθρο 8
[…] Επειδή, ως προς την εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου της
χώρας, το Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (υπ’
αριθμ. 6877/4872/2008 απόφαση της Ολομελείας της Βουλής, Α΄ 128) θέτει ως
κατευθύνσεις τη διατήρηση της εξορυκτικής δραστηριότητας στις υφιστάμενες
περιοχές και την επέκτασή της σε περιοχές που εντοπίζονται νέα κοιτάσματα, κατά
το δυνατόν μέσω καθετοποιημένης παραγωγής στους χώρους εξόρυξης, υπό τον όρο
προστασίας του περιβάλλοντος και συνύπαρξης με τις λοιπές χρήσεις, ιδιαίτερη δε
μνεία γίνεται στους ορυκτούς πόρους που καλύπτουν είτε εγχώριες ανάγκες ή
απευθύνονται σε διεθνείς αγορές, μεταξύ άλλων και αυτών της Χαλκιδικής (μικτά
θειούχα, χρυσός).
Προς εξειδίκευση των κατευθύνσεων αυτών, το Ειδικό Πλαίσιο
Χωροταξικού Σχεδιασμού για τη Βιομηχανία (υπ’ αριθμ. 11508/2009 απόφαση της
Επιτροπής Συντονισμού της Κυβερνητικής Πολιτικής στον Τομέα του Χωροταξικού
Σχεδιασμού και της Αειφόρου Ανάπτυξης, ΑΑΠ 151) προωθεί με τις προτάσεις του
την καθετοποίηση της παραγωγής στις περιοχές εξόρυξης και προβλέπει τη
δυνατότητα χωροθέτησης εγκαταστάσεων πρωτογενούς επεξεργασίας ορυκτών πρώτων
υλών και μονάδων μεταποίησης, συμπεριλαμβανομένων και των χώρων επεξεργασίας
λυμάτων και απορριμμάτων, ακόμη και εντός περιοχών που εμπίπτουν στο δίκτυο
Natura (εκτός των οικοτόπων προτεραιότητας) υπό τους όρους που επιβάλλονται από
τα νομικά καθεστώτα προστασίας τους, καθώς και εντός δασών και δασικών
εκτάσεων, στο πλαίσιο των διατάξεων της δασικής νομοθεσίας, κατόπιν εξετάσεως
εναλλακτικών λύσεων, ενώ θέτει ειδικούς κανόνες για την προστασία των
περιβαλλοντικών μέσων και τη χρήση βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών (άρθρα 5 και
9).
Ειδικώς ως προς την εξορυκτική δραστηριότητα στο Ν. Χαλκιδικής
διαλαμβάνεται στο Παράρτημα Ι ότι πρέπει να διασφαλισθούν οι όροι για την ομαλή
λειτουργία της εκμετάλλευσης ορυκτών πόρων, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασής
τους και της συνδεδεμένης βιομηχανικής δραστηριότητας με την εξασφάλιση
διεξόδου στο βασικό οδικό δίκτυο και στο θαλάσσιο μέτωπο, καθώς και
καθετοποίησης της παραγωγής, κατόπιν λεπτομερούς σχεδιασμού σε επίπεδο νομού,
ώστε να ρυθμιστούν οι σχέσεις μεταξύ των χρήσεων και κυρίως του τουρισμού.
Εξ
άλλου, και το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού για τον Τουρισμό (υπ’
αριθμ. 24208/2009 απόφαση της Επιτροπής Συντονισμού της Κυβερνητικής Πολιτικής
στον Τομέα του Χωροταξικού Σχεδιασμού και της Αειφόρου Ανάπτυξης, Β΄ 1138)
αναγνωρίζει την ανάγκη άσκησης των δραστηριοτήτων αυτών, επέκτασής τους,
εξασφάλισης των αναγκαίων θαλάσσιων διεξόδων για τη διακίνηση των προϊόντων, θέτει
δε ως όρους τη συνεκτίμηση όλων των κοινωνικοοικονομικών και περιβαλλοντικών
παραμέτρων.
Εξορυκτική δραστηριότητα και Ειδικό Πλαίσιο – Άρθρο 9
Επειδή, από τις προεκτεθείσες γενικές, ειδικές και
περιφερειακές χωροταξικές κατευθύνσεις συνάγεται ότι αυτές προωθούν την
αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας με ειδική αναφορά στο μεταλλευτικό
πλούτο της Β.Α. Χαλκιδικής, αναγνωρίζοντας την ιδιαίτερα σημαντική συμβολή της
στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας, και δη υπό το μοντέλο της καθετοποιημένης
παραγωγής με δυνατότητα χωροθέτησης των απαραίτητων υποστηρικτικών
εγκαταστάσεων (επεξεργασίας των εξορυχθέντων προϊόντων, διαχείρισης αποβλήτων)
πλησίον των χώρων εξόρυξης, κατά τρόπο ώστε οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της
δραστηριότητας να συγκεντρώνονται σε περιορισμένο χώρο και να μην διαχέονται σε
εκτεταμένη έκταση, ακόμα κι αν η εγκατάσταση της δραστηριότητας χωροθετείται
εντός δασών και δασικών εκτάσεων ή περιοχών του δικτύου Natura, υπό την
απαραίτητη ωστόσο προϋπόθεση τήρησης των δεσμεύσεων που τίθενται από τα ειδικά
νομοθετικά καθεστώτα που διέπουν τις περιοχές αυτές, εξέτασης εναλλακτικών
λύσεων και λήψης όλων των αναγκαίων μέτρων για την προστασία των
περιβαλλοντικών μέσων.
Εξ άλλου, ούτε το Χωροταξικό Πλαίσιο του Τουρισμού
περιέχει αντίθετες ρυθμίσεις, αλλά και τούτο αναγνωρίζει την ανάγκη διατήρησης
των εξορυκτικών δραστηριοτήτων υπό τους όρους που αυτές οργανώνονται από το
οικείο Ειδικό Πλαίσιο για τη Βιομηχανία, το οποίο είναι ειδικότερο και
υπερισχύει του πρώτου ως προς τους όρους και τις προϋποθέσεις ανάπτυξης και
οργάνωσης των σχετικών δραστηριοτήτων.
Το γεγονός δε ότι στη συγκεκριμένη
περίπτωση δεν έχει προηγηθεί ο προβλεπόμενος από το Ειδικό Πλαίσιο για τη
Βιομηχανία λεπτομερής σχεδιασμός σε επίπεδο νομού, ο οποίος να ρυθμίζει τα ζητήματα
συγκρούσεων των εξορυκτικών δραστηριοτήτων με άλλες χρήσεις και κυρίως του
τουρισμού, δεν καθιστά πάντως πλημμελή τη χωροθέτηση της επίμαχης
δραστηριότητας, η οποία αναπτύσσεται αφ’ ενός σε ήδη υπάρχουσες μεταλλευτικές
περιοχές (Ολυμπιάδα, Μαντέμ Λάκκου, Μαύρες Πέτρες) και στις ήδη υφιστάμενες και
επεκτεινόμενες λιμενικές εγκαταστάσεις Στρατωνίου και αφ’ ετέρου σε δασική
περιοχή (Σκουριές), για την οποία δεν προβάλλεται ότι παρουσιάζει τουριστικό
ενδιαφέρον, ούτε από το Χωροταξικό Πλαίσιο του Τουρισμού προκύπτει κάτι τέτοιο,
εν πάση δε περιπτώσει στη Μ.Π.Ε. έχουν εκτιμηθεί οι επιπτώσεις στις λοιπές
χρήσεις, οι οποίες αναμένονται αμελητέες ως προς τις δραστηριότητες του
πρωτογενούς τομέα, αφού μόλις 70 στρέμματα γεωργικής γης θα καταληφθούν για τις
ανάγκες του έργου, σημαντικά θετικές για τις δραστηριότητες του δευτερογενούς
τομέα λόγω της αύξησης των υποστηρικτικών της εκμετάλλευσης δραστηριοτήτων
(κατασκευαστικών, χωματουργικών, μεταφορικών, επισκευών, συντηρήσεων κ.λπ.),
ενώ δεν αξιολογούνται ως ασύμβατες με τον τουρισμό της περιοχής, ο οποίος
επικεντρώνεται κυρίως στην Ιερισσό και την Ολυμπιάδα, είναι ιδιαίτερα
περιορισμένος σε επίπεδο νομού (0,8% τουριστικής κίνησης και 2% των κλινών του
νομού χωρίς δυνατότητα ανάπτυξης μαζικού τουρισμού) και μπορεί να ενισχυθεί με
τη δημιουργία θεματικού τουρισμού σχετικού με τη μεταλλευτική δραστηριότητα,
σύμφωνα και με τις κατευθύνσεις του Ειδικού Χωροταξικού για τον Τουρισμό. […]
Περί διαχωρισμού των εκμεταλλεύσεων – Άρθρο 10:
[…] κατά την κρίση της αδειοδοτούσας αρχής και σύμφωνα με τα
δεδομένα της Μ.Π.Ε., ο σχεδιασμός της αξιοποίησης των τριών κοιτασμάτων
Ολυμπιάδας, Σκουριών και Μαύρων Πετρών έγινε κατά τρόπο ενιαίο και αδιαίρετο ως
προς όλες τις εκφάνσεις ανάπτυξης και λειτουργίας της εκμετάλλευσης και κυρίως
ως προς τη συνδυαστική μεταλλουργική καθετοποίηση της αξιοποίησης του συνολικού
μεταλλευτικού δυναμικού και των τριών κοιτασμάτων, κατά τρόπο ώστε να μην χωρεί
εξέταση εναλλακτικών λύσεων ως προς το εύρος της εκμετάλλευσης, αφού η μη έγκριση
εκμετάλλευσης ενός από τα κοιτάσματα αυτά οδηγεί στη ματαίωση όλου του σχεδίου.
[…]
Ως εκ τούτου, η πλήρης αξιοποίηση των ήδη διαπιστωμένων και αξιόλογων
κοιτασμάτων, όπως αυτά περιγράφονται στο επενδυτικό σχέδιο και στην υποβληθείσα
Μ.Π.Ε., μέσω μεταλλουργικής επεξεργασίας, σύμφωνα με τις συμβατικές δεσμεύσεις
της παρεμβαίνουσας, και η μη εξέταση, πέραν της μηδενικής, άλλων εναλλακτικών
λύσεων ως προς την έκταση εκμετάλλευσης των διερευνημένων κοιτασμάτων, δεν
καθιστά πλημμελώς αιτιολογημένη την προσβαλλόμενη απόφαση, αφού εναρμονίζεται
με τις προπαρατεθείσες κατευθύνσεις της ευρωπαϊκής πολιτικής και του εθνικού
χωροταξικού σχεδιασμού για την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου και έχει
σχεδιασθεί ώστε να επιτυγχάνεται αποτελεσματική προστασία του περιβάλλοντος
μέσω της χρήσης βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών και ορθών πρακτικών και των
εγκριθέντων περιβαλλοντικών όρων, τα δε περί του αντιθέτου προβαλλόμενα είναι
απορριπτέα ως αβάσιμα.
Περί εφαρμοσιμότητας μεθόδου μεταλλουργίας– Άρθρο 13
Επειδή, εξ άλλου, η επιλογή της μεθόδου μεταλλουργίας
αποτέλεσε προϊόν ενδελεχούς εξετάσεως και συγκριτικής αξιολογήσεως των
διαθέσιμων τεχνικών με κριτήριο την βέλτιστη περιβαλλοντικά και
τεχνικοοικονομικά κατεργασία των συγκεκριμένων μεταλλευμάτων και διαχείριση των
παραγόμενων αποβλήτων, αφού ελήφθησαν υπ’ όψιν και τα κριθέντα με την 613/2002
απόφαση της Ολομελείας.
Σύμφωνα με τη Μ.Π.Ε. (Κεφ. 4.4.1 και 5.5.2), για την
πρόκριση της τελικώς επιλεγείσης μεθόδου της ακαριαίας τήξης (Flash Smelting)
ελήφθησαν, μεταξύ άλλων, υπ’ όψιν ότι η μέθοδος αυτή αναπτύχθηκε από τη
φινλανδική εταιρεία Outotec με εκτεταμένη βιομηχανική εφαρμογή 70 και πλέον
χρόνων, χρησιμοποιείται ήδη στο 50% της παγκόσμιας παραγωγής χαλκού (μεταξύ των
οποίων στην Φινλανδία, Σουηδία, Γερμανία, Ισπανία, Πολωνία και Βουλγαρία) και
το 30% της παγκόσμιας παραγωγής νικελίου, όπου παράγονται με υψηλά ποσοστά
καθαρότητας ως παραπροϊόντα, χρυσός και άργυρος, δεν απαιτεί τη χρήση κυανίου ή
ενώσεών του και θεωρείται από τεχνολογικής απόψεως η «state of the art» μέθοδος
και από περιβαλλοντικής απόψεως η καθαρότερη πυρομεταλλουργική μέθοδος, καθ’
όσον εμφανίζει αξιόπιστη και λειτουργική παραγωγική διαδικασία, δυνατότητα
κατεργασίας διαφορετικών τύπων πρώτων υλών και εύκολης μεταβολής ρυθμών
τροφοδοσίας, υψηλές ανακτήσεις των περιεχομένων μεταλλικών αξιών, συμπαγή
σχεδιασμό των μονάδων με μικρότερες εκπομπές ρύπων, ελαχιστοποίηση των
αποβλήτων, εκ των οποίων το σημαντικότερο τμήμα είναι πλήρως αδρανές με τη
μορφή σκωρίας, αξιοποίηση του παραγόμενου θείου με την παραγωγή εμπορεύσιμου
θειικού οξέος, χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση και ασφαλές και υγιεινό περιβάλλον
εργασίας.
Για τη βέλτιστη περιβαλλοντική διαχείριση του αρσενικού που παράγεται
ως απόβλητο από τη μεταλλουργική επεξεργασία των χρυσοφόρων πυριτών επελέγη η
βέλτιστη διαθέσιμη τεχνική της μετατροπής του αρσενικού σε κρυσταλλικό
σκοροδίτη, με την οποία επιτυγχάνεται μείωση της προς απόθεση ποσότητας και
ασφάλεια της απόθεσης λόγω της μικρής διαλυτότητας του ορυκτού και της
μακροχρόνιας σταθερότητας της ορυκτολογικής δομής του, για τη βελτιστοποίηση δε
της τεχνικής αυτής έχει εκτελεστεί εκτεταμένο πρόγραμμα εργαστηριακών δοκιμών
στο Εργαστήριο Μεταλλουργίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, καθώς και στα
ερευνητικά εργαστήρια της Outotec.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, η
επιλογή της συγκεκριμένης μεθόδου καθίσταται δυνατή λόγω της δυνατότητας
αξιοποίησης του κοιτάσματος Σκουριών που περιέχει θειούχο χαλκό, ορυκτό
απαραίτητο για τη λειτουργία της μεθόδου, η δε εφαρμοσιμότητά της στα
συγκεκριμένα συμπυκνώματα των μεταλλείων Κασσάνδρας και ειδικότερα στους
δυσκατέργαστους αρσενοπυρίτες της Ολυμπιάδας έχει ήδη δοκιμασθεί επιτυχώς σε
ημιβιομηχανική κλίμακα βάσει δοκιμών που διενεργήθηκαν στα εργαστήρια της
φινλανδικής εταιρείας Outotec, η οποία έχει αναπτύξει τη μέθοδο (βλ. σελ.
4.4-3, 5.5-11).
Εξ άλλου, οι ενστάσεις που διατυπώθηκαν με την με αρ. πρωτ.
22343/3949/2.12.2010 θετική γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Μεταλλευτικών &
Βιομηχανικών Ορυκτών του Υ.Π.Ε.Κ.Α. και σε εκθέσεις του Τμήματος Κεντρικής
Μακεδονίας του Τ.Ε.Ε., του Ι.Γ.Μ.Ε. και Επιτροπής Καθηγητών του Α.Π.Θ. που
υποβλήθηκαν κατά το στάδιο της διαβούλευσης σχετικά με την καταλληλότητα της
μεθόδου για την παραγωγή χρυσού και την εφαρμοσιμότητά της στα συγκεκριμένα
συμπυκνώματα, απαντήθηκαν διεξοδικά με συμπληρωματικά υπομνήματα της
παρεμβαίνουσας στο στάδιο αυτό, στα οποία επεσήμανε ότι με τη μέθοδο αυτή
παράγεται ως κύριο προϊόν χαλκός και ως παραπροϊόντα χρυσός και άργυρος,
δίδεται δε το παράδειγμα της μεταλλουργίας χαλκού Aurubis στο Αμβούργο, η οποία
είναι από τις μεγαλύτερες παραγωγούς χρυσού και αργύρου στην Ευρώπη και
χρησιμοποιεί την ίδια μέθοδο, η εφαρμοσιμότητά της έχει αποδειχθεί σε
ημιβιομηχανική κλίμακα με τα συγκεκριμένα συμπυκνώματα βάσει των δοκιμών που
διενεργήθηκαν, ενώ, πέραν των αναλυτικών στοιχείων που περιέχονται στο Κεφάλαιο
5.5.2 της Μ.Π.Ε., έχει εκπονηθεί και ειδική τεχνικοοικονομική μελέτη για όλα τα
στάδια της μεταλλουργικής επεξεργασίας.
Κατόπιν αξιολογήσεως όλων των ανωτέρω
στοιχείων, η Διοίκηση, με την ήδη προσβαλλόμενη απόφασή της, ενέκρινε την
εφαρμογή της πυρομεταλλουργικής μεθόδου της ακαριαίας τήξης, καθ’ όσον, κατά
την κρίση της, η μέθοδος αυτή εξασφαλίζει βέλτιστη προσαρμογή στις διακυμάνσεις
της περιεκτικότητας των κοιτασμάτων, άριστη αξιοποίηση των μεταλλευμάτων της
περιοχής, καθώς και υψηλή ανάκτηση μετάλλων, ενώ οδηγεί σε σταθεροποίηση του
αρσενικού που περιέχεται στο συμπύκνωμα Ολυμπιάδας στην σταθερή και
περιβαλλοντικά αποδεκτή μορφή του σκοροδίτη, καθώς και σε ανάκτηση του θείου
που περιέχεται και στα δύο συμπυκνώματα υπό μορφή θεϊκού οξέος (βλ. όρους α1
και δ2.329), αποκλειομένης της χρήσης κυανίου ή ενώσεών του κατά τη λειτουργία
της μεταλλουργίας (βλ. όρους δ1.2 και δ2.324).
Περί… απάτης flash smelting και δοκιμές ημιβιομηχανικής
κλίμακας– Άρθρο 13
[…] Η κρίση αυτή της Διοίκησης ως προς το χαρακτηρισμό της
επιλεγείσας μεθόδου ως βέλτιστης διαθέσιμης και ως προς την εφαρμοσιμότητά της
στα συγκεκριμένα συμπυκνώματα αιτιολογείται νομίμως με βάση τα δεδομένα της
Μ.Π.Ε., τη θετική γνωμοδότηση της Δ/νσης Μεταλλευτικών και Βιομηχανικών Ορυκτών
και τις διευκρινίσεις που παρέσχε η παρεμβαίνουσα στις ενστάσεις που
διατυπώθηκαν, ενώ επιβεβαιώνεται και με το με αρ. πρωτ. 11977/873/31.5.2012
έγγραφο απόψεων της Διεύθυνσης Μεταλλευτικών & Βιομηχανικών Ορυκτών προς το
Δικαστήριο.
Δεν κλονίζεται δε η αιτιολογία αυτή, όπως αβασίμως ισχυρίζονται οι
αιτούντες, από το γεγονός ότι με την απόφαση περί εγκρίσεως της τεχνικής
μελέτης του οικείου υποέργου, η αρμόδια Διεύθυνση έθεσε ως όρο την προηγούμενη
εκτέλεση προγράμματος δοκιμών σε ημιβιομηχανική μονάδα επί τόπου του έργου και
την εκπόνηση μελέτης εφαρμογής και ειδικών μελετών που να καλύπτουν όλες τις
διεργασίες της μεταλλουργικής διαδικασίας, καθ’ όσον, όπως διευκρινίζεται και
στο ανωτέρω έγγραφο απόψεων της εν λόγω Διεύθυνσης, οι όροι αυτοί τέθηκαν ώστε
να επιτευχθεί η πλήρης προσαρμογή της μεθόδου στις συγκεκριμένες συνθήκες και
την τροφοδοσία και να αντιμετωπισθούν όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες των σταδίων
της μεταλλουργικής επεξεργασίας πριν την κατασκευή των εγκαταστάσεων.
Συνεπώς,
τα περί του αντιθέτου προβαλλόμενα θα πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμα, κατά το
μέρος δε που αμφισβητούν ευθέως την τεχνική κρίση της Διοίκησης ως προς την
καταλληλότητα της μεθόδου μεταλλουργίας, είναι απορριπτέα ως απαράδεκτα. Τέλος,
αβασίμως προβάλλεται ότι η προσβαλλόμενη είναι πλημμελής, διότι δεν προβλέπει
εναλλακτική μέθοδο σε περίπτωση που η προκρινόμενη αποδειχθεί τεχνικώς ή
οικονομικώς ανεφάρμοστη, σύμφωνα και με τη σχετική παρατήρηση της Δ/νσης
Μεταλλευτικών & Βιομηχανικών Ορυκτών.
Και τούτο διότι, όπως προκύπτει από
το σύνολο της Μ.Π.Ε., η μέθοδος μεταλλουργίας είναι βασική συνιστώσα του
επενδυτικού σχεδίου και επηρεάζει το συνολικό σχεδιασμό τόσο ως προς την
αναγκαιότητα εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Σκουριών, το οποίο και μόνο περιέχει
θειούχο χαλκό απαραίτητο για τη λειτουργία της μεθόδου, όσο και ως προς τις
προβλέψεις της για την ποσότητα και ποιότητα των παραγόμενων αποβλήτων, τον
περιβαλλοντικό χαρακτηρισμό και τη διαχείρισή τους, τα τεχνικοοικονομικά
δεδομένα, ισοζύγια τροφοδοσίας και λοιπά στοιχεία που παρατίθενται στη μελέτη.
Ως εκ τούτου, η τυχόν εφαρμογή άλλης μεθόδου ή η ουσιώδης, ως προς τις
περιβαλλοντικές επιπτώσεις, τροποποίησή της, σε οποιοδήποτε στάδιο και αν
ανακύψει η ανάγκη αυτή, θα πρέπει να στηρίζεται σε νέα έγκριση περιβαλλοντικών
όρων, εκδοθείσα κατόπιν τηρήσεως εκ νέου της διαδικασίας περιβαλλοντικής
αδειοδοτήσεως, λόγω ουσιώδους τροποποιήσεως των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του
έργου.
Χωροθέτηση έργου και δασικές εκτάσεις – Άρθρο 17
[…] όπως προκύπτει από τη Μ.Π.Ε. και τα λοιπά στοιχεία του
φακέλου, η εκμετάλλευση των εντοπισθέντων κοιτασμάτων και η χωροθέτηση των
υποστηρικτικών δραστηριοτήτων στις θέσεις Σκουριές και Μαντέμ Λάκκο λαμβάνουν
χώρα σε δάση και δασικές εκτάσεις. Η επιλογή των θέσεων των αναγκαίων συνοδών
μονάδων και δομών έγινε, κατόπιν εξετάσεως εναλλακτικών λύσεων, με βάση
περιβαλλοντικά κριτήρια, κατά τρόπο ώστε να προκρίνονται οι λύσεις που έχουν
τις μικρότερες δυνατές επιπτώσεις τόσο στη βλάστηση και τα οικοσυστήματα, όσο
και στα περιβαλλοντικά μέσα της περιοχής. […]
Ειδικώς όσον αφορά στο εργοστάσιο
μεταλλουργίας, η χωροθέτησή του γίνεται εξ ολοκλήρου εντός της βιομηχανικής
ζώνης, συνεπάγεται δε κατάληψη βλαστήσεως που υπάγεται εξ ολοκλήρου στη ζώνη
αειφύλλων πλατυφύλλων και οικοτόπων χωρίς υψηλή οικολογική αξία (βλ. σελ. 7.5-5
και 7.5-8).
Συνολικά το ποσοστό των εκτάσεων που πρόκειται να αποψιλωθούν
(3.238,28 στρέμματα) αντιστοιχεί στο 0,44% της ευρύτερης περιοχής μελέτης
(740.000 στρέμματα), τα είδη δε που πρόκειται να θιγούν είναι κατά βάση
δρυοδάση, σε ποσοστό 0,01% του συνόλου της έκτασης που καταλαμβάνουν στην
ευρύτερη περιοχή μελέτης, δάση οξιάς, σε ποσοστό 2,2% και εκτάσεις αείφυλλης
πλατύφυλλης και σκληροφυλλικής βλάστησης, σε ποσοστό 0,29%, ενώ ουδεμία
επέμβαση προβλέπεται στα δάση καστανιάς.
Στην περιοχή του Στρατωνίου δεν
πλήττονται οικότοποι με υψηλή οικολογική αξία, ενώ οι αναδασώσεις με ξενικά
κωνοφόρα και τα δάση αριάς με χαρακτηριστικά μακκίας βλάστησης μπορούν να
επαναδημιουργηθούν χωρίς δυσκολία.
Περί διαχείρισης αποβλήτων – Άρθρο 20
Στο άρθρο 20, δίνεται μια πλήρης απάντηση στο θέμα της
διαχείρισης των αποβλήτων, για το οποίο τόσα και τόσα έχουν γραφεί.
Επειδή, εξ άλλου, με την οδηγία 2006/12/ΕΚ σχετικά με τη
διαχείριση των αποβλήτων της εξορυκτικής βιομηχανίας (EE L 102) καθορίστηκαν οι
ελάχιστες απαιτήσεις για την πρόληψη ή μείωση τυχόν δυσμενών επιπτώσεων στο
περιβάλλον και τη δημόσια υγεία από τη διαχείριση των εν λόγω αποβλήτων μέσω
διαδικασιών και μηχανισμών που θέτουν ως προτεραιότητα τη μείωση, ανάκτηση και
ανακύκλωση των αποβλήτων, την ασφαλή απόθεση σε χώρους με ειδικές προδιαγραφές
κατόπιν ελέγχου της επικινδυνότητας των αποτιθέμενων υλικών, τη χρήση βέλτιστων
διαθέσιμων τεχνικών, τον συνεχή έλεγχο των εγκαταστάσεων, την εκπόνηση
κατάλληλων σχεδίων διαχείρισης τακτικά αναθεωρούμενων, καθώς και την εφαρμογή
πολιτικής πρόληψης σοβαρών ατυχημάτων μέσω συστήματος διαχείριση ασφάλειας και
σχεδίων έκτακτης ανάγκης.
Οι απαιτήσεις αυτές ενσωματώθηκαν στην ελληνική
έννομη τάξη με την Κ.Υ.Α. 39624/2209/Ε103/25.9.2009 (Β΄ 2076), με την οποία
θεσπίστηκε η υποχρέωση εκπόνησης ειδικού σχεδίου διαχείρισης που υποβάλλεται
μαζί με τη Μ.Π.Ε. της δραστηριότητας και τεκμηριώνει την πλήρωση των
προϋποθέσεων που τίθενται για την ολοκληρωμένη περιβαλλοντική διαχείριση των
εξορυκτικών αποβλήτων.
Σε συμφωνία προς τις κοινοτικές και εθνικές απαιτήσεις,
στο πλαίσιο του επίμαχου έργου εκπονήθηκαν δύο διακριτά σχέδια διαχείρισης
αποβλήτων, το μεν πρώτο για την εγκατάσταση απόθεσης Κοκκινόλακκα που θα
υποδέχεται τα εξορυκτικά απόβλητα των υποέργων Στρατωνίου και Ολυμπιάδας, τα
απόβλητα της μεταλλουργίας και τα υλικά που θα απομακρυνθούν κατά την αποκατάσταση
των παλαιών χώρων απόθεσης Στρατωνίου-Ολυμπιάδας-Μαντέμ Λάκκου, το δε δεύτερο
για τις εγκαταστάσεις απόθεσης Καρατζά Λάκκου και Λοτσάνικου, όπου θα
αποτίθενται τα εξορυκτικά απόβλητα του υποέργου Σκουριών.
Τα σχέδια περιέχουν
τα μέτρα μείωσης, αξιοποίησης, ανακύκλωσης των αποβλήτων, αιτιολόγηση της
προκριθείσας χωροθέτησης, περιγραφή του τεχνικού σχεδιασμού της εγκατάστασης,
χαρακτηρισμό των αποβλήτων και των ουσιών που χρησιμοποιούνται στην επεξεργασία
των ορυκτών και στοιχεία των ποσοτήτων τους, ταξινόμηση των εγκαταστάσεων και
αιτιολόγησή της, περιγραφή της πολιτικής πρόληψης ατυχημάτων και του συστήματος
διαχείρισης ασφάλειας, καταγραφή των δυνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων και
των απαραίτητων προληπτικών μέτρων προστασίας, πρόγραμμα παρακολούθησης και
ελέγχου των εγκαταστάσεων, προτεινόμενο σχέδιο κλεισίματος και τα αναγκαία
μέτρα για την ικανοποίηση των περιβαλλοντικών απαιτήσεων και την προστασία της
δημόσιας υγείας.
Έχουν ακολουθηθεί οι βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές που έχουν
αναπτυχθεί στον συγκεκριμένο τομέα, όπως αυτές υιοθετήθηκαν με το 2009/C81/06
έγγραφο της ΕΕ στο πλαίσιο της οδηγίας 2006/21/ΕΚ (βλ. Παράρτημα ΧΙΙ), ενώ έχει
διασφαλισθεί, μέσω του περιβαλλοντικού χαρακτηρισμού των αποβλήτων και της
τήρησης των προδιαγραφών της Κ.Υ.Α. 24944/1159/2006 περί εγκρίσεως γενικών
τεχνικών προδιαγραφών για τη διαχείριση επικίνδυνων αποβλήτων (Β΄ 791) για την
εγκατάσταση Κοκκινόλακα, η ασφαλής περιβαλλοντικά απόθεση και των επικίνδυνων
αποβλήτων.
Η Διοίκηση, αξιολογώντας την επάρκεια και αρτιότητα του σχεδιασμού
διαχείρισης των αποβλήτων, τον ενσωμάτωσε στην ήδη προσβαλλόμενη απόφασή της
μέσω πληθώρας περιβαλλοντικών όρων που καλύπτουν όλο το φάσμα της διαχείρισης,
από τη μείωση της παραγωγής τους μέχρι την ασφαλή διάθεσή τους σε κατάλληλα σχεδιασμένους
χώρους και το κλείσιμο και την μετέπειτα παρακολούθηση των χώρων αυτών, σύμφωνα
με τις βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές.
Ειδικότερα, περιλαμβάνονται λεπτομερή
στοιχεία για την ποσότητα και σύνθεση των παραγόμενων αποβλήτων, την
επικινδυνότητά τους, τον τρόπο αξιοποίησης, ανακύκλωσης, επαναχρησιμοποίησης ή
διάθεσής τους, τόσο συγκεντρωτικά όσο και για κάθε υποέργο ξεχωριστά, τίθενται
οι τεχνικές προδιαγραφές κατασκευής και λειτουργίας των χώρων απόθεσης και οι
όροι που διασφαλίζουν την αποτελεσματική προστασία του εδάφους, των υδάτων και
της ατμόσφαιρας και τη γεωτεχνική ευστάθεια και ασφάλεια των χώρων,
επιβάλλονται ειδικοί όροι για τη διαχείριση των νερών των εγκαταστάσεων κάθε
υποέργου και την εφαρμογή της μεθόδου της λιθογόμωσης, οργανώνεται πρόγραμμα
παρακολούθησης και σχέδιο κλεισίματος και αποκατάστασης των χώρων, επιβάλλεται
στον φορέα εκμετάλλευσης η υποχρέωση να αναθεωρεί τα σχέδια διαχείρισης
αποβλήτων ανά πενταετία και να μεριμνά για τη συντήρηση, παρακολούθηση, έλεγχο
και λήψη διορθωτικών μέτρων και μετά το κλείσιμο των εγκαταστάσεων για 10 έτη
τουλάχιστον, χρονικό διάστημα που μπορεί να παραταθεί με απόφαση της
αδειοδοτούσας αρχής, ενώ κατ’ εφαρμογή του όρου δ6.4, για την εγκατάσταση
Κοκκινόλακκα, η οποία ταξινομείται στην κατηγορία Α, κατατίθεται ασφαλιστήριο
συμβόλαιο 1,5 εκ. ευρώ ετησίως, καθώς και 15% της συνολικής εγγυητικής
επιστολής που αφορά το έργο (συνολικού ύψους 50 εκ. ευρώ).
Από τα ανωτέρω
εκτιθέμενα προκύπτει ότι η διαχείριση των αποβλήτων του προτεινόμενου έργου
σχεδιάστηκε σε πλήρη συμφωνία με τις κοινοτικές και εθνικές απαιτήσεις,
υιοθετώντας τις βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές και διασφαλίζοντας, με τους
περιβαλλοντικούς όρους που έχουν τεθεί, υψηλή προστασία των περιβαλλοντικών
μέσων, ήτοι των υδάτων, του εδάφους και του αέρα, και της δημόσιας υγείας και
υψηλές προδιαγραφές γεωτεχνικής ευστάθειας και ασφάλειας […].
Για την μη συμμόρφωση με μελέτες διαχείρισης υδρολογικών
λεκανών – Άρθρο 23
Επειδή, περαιτέρω, προβάλλεται ότι η προσβαλλόμενη είναι
ακυρωτέα, διότι δεν βασίζεται σε σχέδια διαχείρισης των λεκανών απορροής της
Κεντρικής Μακεδονίας, αφού αυτά δεν έχουν ακόμη εκπονηθεί, καίτοι έληξε η
προθεσμία προσαρμογής που έχει τεθεί με την οδηγία 2000/60.
Ο λόγος αυτός είναι
απορριπτέος ως αβάσιμος, διότι η άντληση και χρήση νερού κατά την εξόρυξη και
τις συνοδές της δραστηριότητες, η οποία συμβαίνει ανεξαιρέτως σε κάθε
εξορυκτική δραστηριότητα, δεν συνιστά έργο διαχείρισης και αξιοποίησης των
υδατικών πόρων, ώστε να απαιτείται η προηγούμενη εκπόνηση των σχεδίων διαχείρισης
των λεκανών απορροής (πρβλ. ΣτΕ Ολομ. 462/2010).
Περί ωφέλειας στην τοπική κοινωνία και σημαντικότητας του
έργου – Άρθρο 30 & Άρθρο 31
Άρθρο 30: […] Περαιτέρω διαλαμβάνεται ότι το συνολικό κόστος
της επένδυσης είναι τέτοιο (2.843,7 εκ. ευρώ) ώστε θα επηρεάσει το κοινωνικό
και οικονομικό περιβάλλον της περιοχής.
Η άμεση επίπτωση στην εθνική και τοπική
οικονομία συνίσταται στη δημιουργία 1.300 άμεσων θέσεων απασχόλησης σε μία
περιοχή με αυξημένη ανεργία (περίπου 20% στην περιοχή της Β.Α. Χαλκιδικής βάσει
εκτιμήσεων του έτους 2010) και όπου ο μέσος όρος εισοδήματος ανά κάτοικο είναι
μικρότερος του αντίστοιχου εθνικού μέσου όρου, θέσεις που θα καλυφθούν κατά
προτεραιότητα από την τοπική κοινωνία σε ποσοστό μεγαλύτερο του 90%, ενώ μικρό ποσοστό
εξειδικευμένων επιστημόνων θα προέλθει από μεγάλα αστικά κέντρα.
Επιπροσθέτως,
οφέλη στην εθνική οικονομία θα προκύψουν από τη διάθεση σημαντικού τμήματος του
κεφαλαίου της επένδυσης σε ελληνικές επιχειρήσεις (εταιρείες συμβούλων κ.ά.),
την αξιοποίηση τμήματος του ορυκτού πλούτου της χώρας κατά τρόπο βιώσιμο και
ορθολογικό, την εξαγωγή των τελικών προϊόντων της επένδυσης, ήτοι πλακών
καθαρού χρυσού, αργύρου και χαλκού με θετικές επιδράσεις στο ισοζύγιο
συναλλαγών και αύξηση του συναλλαγματικού οφέλους, την ανάδειξη της Ελλάδας σε
πρώτη κύρια χώρα παραγωγής πρωτογενούς χρυσού στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σε
κέντρο ανάπτυξης σύγχρονης μεταλλουργικής τεχνολογίας στο χώρο των Βαλκανίων
και στην αύξηση του ακαθάριστου εθνικού εισοδήματος της χώρας μέσω της φορολογίας
του φορέα εκμετάλλευσης και των επιχειρήσεων που σχετίζονται με την επένδυση.
Περαιτέρω, αναμένονται ιδιαίτερα θετικές έμμεσες και δευτερογενείς επιπτώσεις
που θα τονώσουν την τοπική και περιφερειακή οικονομία και συνίστανται στην
ανάπτυξη δραστηριοτήτων εμπορίου, παροχής υπηρεσιών, αλλά και μεταποιητικών
δραστηριοτήτων συνδεόμενων με το στάδιο κατασκευής και λειτουργίας του έργου
(οικοδομικά υλικά, χωματουργικές εργασίες, μεταφορές, συνεργεία επισκευών,
συντήρησης κ.λπ.), ενώ βραχυπρόθεσμα αναμένεται προσέλκυση και άλλων
δραστηριοτήτων του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα στην ευρύτερη περιοχή,
οι οποίες θα λειτουργούν συμπληρωματικά και υποστηρικτικά προς τη μεταλλευτική
δραστηριότητα.
Εξ άλλου, η παρεμβαίνουσα προτίθεται να υποστηρίξει εμπράκτως
δραστηριότητες που στοχεύουν στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική
αναβάθμιση της Β.Α. Χαλκιδικής μέσω της συστάσεως ειδικού φορέα, όπου θα έχει
ουσιαστική συμμετοχή η τοπική κοινωνία με εκπροσώπους της τοπικής
αυτοδιοίκησης, κατά τρόπο ώστε να προωθηθεί η ανάπτυξη και άλλων τομέων
παράλληλα με τον μεταλλευτικό, όπως ο συνεδριακός, πολιτιστικός, μεταλλευτικός
τουρισμός και ο αγροτουρισμός.
Επίσης, σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση
και τους τοπικούς φορείς, θα δραστηριοποιηθεί σε δράσεις και ενέργειες
κοινωνικής προσφοράς και ανάδειξης της φυσιογνωμίας της περιοχής. Οφέλη στην
τοπική κοινωνία θα προκύψουν και από τα συστήματα τεχνικών υποδομών που θα
δημιουργηθούν (τηλεπικοινωνίες, ενέργεια, οδικό δίκτυο, λιμενικές υποδομές
κ.λπ.) (βλ. σελ. 4.1-17 επ. και 7.8-1 επ.).
Η κοινωνική διάσταση της επένδυσης
υλοποιείται με δεσμευτικούς περιβαλλοντικούς όρους που έχουν τεθεί με την
προσβαλλόμενη απόφαση. Ειδικότερα, ο κύριος του έργου υποχρεούται να συνδράμει
και να επικουρεί την τοπική κοινωνία για την ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος
και της πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής σε όλη την έκταση του Δήμου
Αριστοτέλη (δ1.32), για την ομαλή ένταξη του έργου στο κοινωνικοοικονομικό
περιβάλλον της περιοχής ο κύριος του έργου θα πρέπει να υιοθετήσει πολιτική
κάλυψης των θέσεων εργασίας με προτεραιότητα προτίμησης από τον τοπικό πληθυσμό
σε ποσοστό 90% περίπου από τον Δήμο Αριστοτέλη, εφ’ όσον υπάρχουν σχετικά
αιτήματα, οι δε εργαζόμενοι στο κατασκευαστικό στάδιο να ενσωματώνονται
σταδιακά στην ομάδα παραγωγής, η οποία θα διαρκέσει τουλάχιστον 30 έτη.
Άρθρο 31: Όπως προκύπτει από τα ως άνω δεδομένα της Μ.Π.Ε.,
τις γνωμοδοτήσεις της Διεύθυνσης Μεταλλευτικών και Βιομηχανικών Ορυκτών που
χαρακτήρισαν τη δραστηριότητα ως ιδιαιτέρως συμφέρουσα για την εθνική οικονομία
και τους όρους της προσβαλλόμενης, που προπαρατέθησαν, το εν λόγω επενδυτικό
σχέδιο, με το οποίο αξιοποιείται ο ορυκτός πλούτος στη συγκεκριμένη περιοχή των
μεταλλείων Κασσάνδρας με υπόγεια, κατά κύριο λόγο, εκμετάλλευση, μέσω της
συνδυαστικής μεταλλουργικής καθετοποίησης του συνολικού μεταλλευτικού δυναμικού
των ερευνηθέντων κοιτασμάτων και βάσει σχεδιασμού που αξιοποιεί τις βέλτιστες
διαθέσιμες τεχνικές και αντιμετωπίζει κατά τρόπο ολοκληρωμένο την ορθολογική
διαχείριση και προστασία των περιβαλλοντικών μέσων, αναμένεται να επιφέρει,
κατά την κρίση της Διοίκησης που το ενέκρινε, πολλαπλά οφέλη τόσο στην εθνική
όσο και στην τοπική οικονομία, τα οποία συνίστανται στην περιφερειακή ανάπτυξη
και τη μείωση της ανεργίας, την αύξηση των εξαγωγών και του συναλλαγματικού
οφέλους, την αύξηση του Α.Ε.Π. μέσω της φορολογίας του φορέα και των
επιχειρήσεων που σχετίζονται με την επένδυση, τη δημιουργία άνω των 1.300
άμεσων θέσεων εργασίας, οι οποίες θα καλυφθούν κατά τον προμνημονευθέντα
περιβαλλοντικό όρο κατά 90% από την τοπική κοινωνία, αλλά και την ενίσχυση και
άλλων δραστηριοτήτων του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα που συνδέονται
αμέσως ή εμμέσως με την μεταλλευτική δραστηριότητα.
Αναδημοσίευση από www.ellinikoschrysos.gr
Σχόλια