ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΑΤΟΜΕΙΑ: Η ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΚΡΙΣΗ ΤΑ "ΠΕΤΡΩΝΕΙ"
Λουκέτα έχουν μπει σε λατομεία
λόγω της αύξησης του ενεργειακού κόστους που καθιστά ασύμφορη την λειτουργία
τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων (ΣΜΕ) το πετρέλαιο κίνησης χρησιμοποιείται κατά 95 έως 100% ως καύσιμο στους κινητήρες των απασχολουμένων μηχανημάτων έργου στα λατομεία Aδρανών Υλικών.
Κατά μέσο όρο για την παραγωγή ενός τόνου αδρανούς υλικού απαιτούνται 0,8 έως 1,15 λίτρα πετρελαίου, με άμεσο αποτέλεσμα το πετρέλαιο κίνησης να αποτελεί τουλάχιστον το 20 % του κόστους παραγωγής ενός λατομείου.
Επιπλέον, η χαμηλή τιμή πώλησης των Αδρανών Υλικών, αναπόφευκτα, επιβάλλει άτυπα την εγγύτητα μεταξύ των λατομικών χώρων με τα κέντρα κατανάλωσης, όπου μεταξύ τους παρεμβάλλεται ένας ακόμη παράγοντας οικονομικής επιβάρυνσης, η οδική μεταφορά.
Σύμφωνα με στοιχεία των συνδέσμων μεταφορέων, το κόστος του πετρελαίου κίνησης αποτελεί περίπου το 40% του λειτουργικού κόστους της μεταφοράς των Αδρανών Υλικών από τα Λατομεία στα κέντρα κατανάλωσης.
Όπως σημαίνει στο report του ΣΜΕ, ο Φώτης Στεφανής Α' Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου "συν τοις άλλοις, η μέση κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία επιβαρύνει σημαντικά το λειτουργικό κόστος ενός Λατομείου Αδρανών Υλικών, εκτιμάται σήμερα στα 2 Kwh ανά τόνο.
Τα προηγούμενα έτη και σίγουρα μέχρι το 2020 και το μέσον περίπου του 2021 η μέση τιμή προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας στην χώρα μας ήταν 65 ευρώ/MWh, ενώ κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2021 έφτασε στα επίπεδα των 250 ευρώ/MWh.
Μετά την επιδότηση που δόθηκε από την κυβέρνηση για τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 2022 (επιδότηση της τάξεως των 65 ευρώ/MWh), η μέση τιμή προμήθειας για αυτό το χρονικό διάστημα διαμορφώθηκε περίπου στο επίπεδο των 180 έως 185 ευρώ/MWh.
Τον δε μήνα Μάρτιο του 2022 η μέση τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας αναμένεται να ξεπεράσει τα 280 ευρώ/MWh, ενώ μετά την αναμενόμενη μεγαλύτερη (εκτιμάται στα των 130 ευρώ/MWh) θα ανέλθει σε επίπεδα του λίγο κάτω από το προηγούμενο δίμηνο του 2022.
Παρότι, λοιπόν, η Πολιτεία επιδοτεί τους λογαριασμούς μέσης τάσης, η πραγματικότητα δείχνει ότι ένα μέσο λατομείο Αδρανών Υλικών καταβάλει σήμερα, σε μηνιαία βάση, για το ηλεκτρικό του ρεύμα ποσό 15.000,00 ευρώ αντί 5.000,00 ευρώ που πλήρωνε πριν την ενεργειακή κρίση των τελευταίων μηνών.
Παράλληλα, η ελληνική πολιτεία με το δόγμα ότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) και ο Φ.Π.Α. στα καύσιμα εξασφαλίζουν κάθε χρόνο φορολογικά έσοδα άνω των 6 δισ ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό δεν φαίνεται διατεθειμένη να μειώσει ούτε τον Ε.Φ.Κ. ούτε τον Φ.Π.Α. στα καύσιμα.
Αντιθέτως, ήδη 8 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μείωσαν σημαντικά τον Ε.Φ.Κ. στα καύσιμα, μέτρο από το οποίο θα ωφεληθούν όλοι ανεξαιρέτως οι χρήστες απευθείας κατά την αγορά του καυσίμου".
Όπως επισημαίνει ο Γενικός Διευθυντής του ΣΜΕ Xρήστος Καβαλόπουλος στο Capital.gr "ζήτηση για αδρανή υλικά υπάρχει, ωστόσο η εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου και της ηλεκτρικής ενέργειας έχουν καταστήσει ασύμφορη τη λειτουργία τους με αποτέλεσμα να κατεβάζουν ρολά".
Σύμφωνα με τον κ. Στεφανή "το σημερινό μεταβλητό κόστος παραγωγής των λατομείων Αδρανών Υλικών έχει αυξηθεί σε ποσοστό τουλάχιστον 60%.
Προφανώς, η αύξηση αυτή δεν οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης και της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επιδεινώνουν την κατάσταση, όπως τα ορυκτέλαια, τα ανταλλακτικά, οι εκρηκτικές ύλες, ο σίδηρος και πολλά άλλα υλικά, των οποίων η τιμή αγοράς έχει επίσης αυξηθεί υπέρμετρα.
Προκύπτει, λοιπόν, αβίαστα το ερώτημα εάν κάποιος μπορεί να βεβαιώσει ότι οι αυξήσεις αυτές δεν θα συνεχιστούν. Κατά την γνώμη μου, ακόμα και αν εκτονωθεί ο πληθωρισμός σε ένα χρόνο, οι τιμές σε πολλά αγαθά δεν πρόκειται να υποχωρήσουν.
Η τιμή του πετρελαίου κατά την δεκαετία του 1970, ακόμα και όταν ο πληθωρισμός εν τέλει υποχώρησε, παρέμεινε στα ψηλά επίπεδα των τιμών όπου οδηγήθηκε. Το ίδιο πιθανόν να συμβεί και τώρα".
Σχόλια