Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2023

ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΑ ΤΕΛΗ: ΣΥΜΒΑΛΛΟΥΝ ΤΑ ΜΕΓΙΣΤΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ (ΒΙΝΤΕΟ)

Τα μεταλλευτικά τέλη που δικαιούται να λαμβάνει κάθε χρόνο ο Δήμος Αριστοτέλη από την λειτουργία των Μεταλλείων Κασσάνδρας δεν συνέβαλαν το 2023 μόνο για την ασφαλτόστρωση οδών στους 16 οικισμούς του δήμου, που ξεπέρασαν σε μήκος τα 3 χλμ, αλλά και στην κάλυψη αναγκών που αφορούσαν τα έξοδα σε μισθοδοσίες και άλλες υποχρεώσεις σε κοινωνικές δομές του δήμου, όπως είναι για παράδειγμα η δημοτική κοινωφελής επιχείρηση “Φροντίδα”.

Την αποκάλυψη έκανε ο επανεκλεγείς δήμαρχος Αριστοτέλη Στέλιος Βαλιάνος στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου που διεξήχθη στις 9 Νοεμβρίου, όπου μεταξύ άλλων ανέφερε τα εξής:

Το ενδιαφέρον αυτής της διοίκησης για τη “Φροντίδα” φάνηκε καθώς φτιάξαμε έναν μηχανισμό και βρήκαμε χρήματα, ειδικά προς το τέλος, από τα μεταλλευτικά τέλη, για να μπορέσουμε να φτάσουμε τον προϋπολογισμό της “Φροντίδας” από τα 200.000 ευρώ, που ήταν όταν παραλάβαμε το δήμο το 2019, έχοντας πληρωθεί μόνο τα 80.000 ευρώ τότε, στα 700.000 ευρώ σήμερα. Αυτό είναι το πραγματικό ενδιαφέρον για τους εργαζόμενους και αυτό το ενδιαφέρον θα διατηρηθεί αν διατηρηθεί η “Φροντίδα”.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών Υπηρεσιών και Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου Αριστοτέλη Νίκος Αυγερινός στην τοποθέτηση του υπογράμμισε και αυτός από την πλευρά του την εξεύρεση μόνιμης λύσης στην καθυστερούμενη μισθοδοσία των υπαλλήλων της ‘Φροντίδας”, χάρη στα μεταλλευτικά τέλη, λέγοντας χαρακτηριστικά:

Πρόσφατα πήραμε μια γενναία απόφαση, μια στρατηγική απόφαση, ή οποία ταυτόχρονα ήταν μια λύση με τα μεταλλευτικά τέλη και πληρώσαμε τις 2 πρώτες δόσεις και βρήκαμε μια λύση, η οποία θα είναι δυνατή και για τα επόμενα χρόνια. Πιστεύω λοιπόν ότι το θέμα της μισθοδοσίας και της ΔΗΚΕΔΑ, αν παραμείνουν, είναι λυμένο. Δυστυχώς δεν προβλέπεται κάτι κεντρικά για την μισθοδοσία αυτών των ανθρώπων”.

Μάλιστα, για το 2024, όπως είπε ο κ. Αυγερινός ,ο Δήμος Αριστοτέλη θα έχει στα ταμεία του προς διάθεση και κάλυψη αναγκών το ποσό των 2.414.000 ευρώ, που αντιστοιχεί στα μεταλλευτικά τέλη του οικονομικού έτους 2022.

(Την αναφορά του δημάρχου μπορείτε να την παρακολουθήσετε στο βίντεο που ακολουθεί στο 1:19:00 και του αντιδημάρχου στο 1:28:00)

Πρέπει να σημειωθεί εδώ, πως με νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών του οποίου η ισχύς είναι από την 1η Ιανουαρίου 2024, καταργούνται 514 Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), που ανήκουν στους ΟΤΑ για να ενσωματωθούν στον κεντρικό πυρήνα λειτουργίας των Δήμων.

Στο Δήμο Αριστοτέλη η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση “Φροντίδα” και το Αριστοτέλειο Πνευματικό Κέντρο ανήκουν σε αυτή την κατηγορία ΝΠΔΔ και ο Δήμος καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να τα διασώσει από το επικείμενο λουκέτο, καθώς σε ότι αφορά τους εργαζόμενους δεν φαίνεται να εξασφαλίζεται η συνέχιση της παρουσία τους στο νέο καθεστώς λειτουργίας.

Σ’ αυτό το πλαίσιο διεξήχθη μεταξύ και άλλων επίκαιρων ζητημάτων η δημοτική συνεδρίαση της 9ης Νοεμβρίου, στην οποία αποφασίστηκε κατά πλειοψηφία (αρνητικά ψήφισε η μείζονα αντιπολίτευση) να ζητηθεί από το Υπουργείο να παραμείνει στο τωρινό καθεστώς, τόσο η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση “Φροντίδα”, όσο και το Αριστοτέλειο Πνευματικό Κέντρο, καθώς ο νόμος θα προβλέπει κάποιες εξαιρέσεις.

Κατά την άποψη της μείζονος αντιπολίτευσης, όπως αυτή διατυπώθηκε στο δημοτικό συμβούλιο, είναι πολύ δυσάρεστο μεν που οι εργαζόμενοι των δομών θα βρεθούν χωρίς εργασία, από την άλλη δε, αυτό το κυβερνητικό νομοσχέδιο κινείται γενικότερα σε μια θετική κατεύθυνση, καθώς με την εξοικονόμηση πόρων που αποσκοπεί θα υπάρξει ένα συνολικότερο νοικοκύρεμα στα οικονομικά του Δήμου Αριστοτέλη.

Πάντως, ένα είναι βέβαιο. Τα χρήματα που μπαίνουν στα ταμεία του Δήμου Αριστοτέλη,από τα μεταλλευτικά τέλη, αλλά και από την εταιρική πρόνοια που δείχνει εμπράκτως κάθε χρόνο η “Ελληνικός Χρυσός”, εντός της εταιρικής ευθύνης, παρέχουν στο Δήμο Αριστοτέλη τη δυνατότητα να γεφυρώσει κοινωνικές αδικίες και ανισότητες, που εμφανίζονται στη λειτουργία του, και στην άσκηση των πολιτικών που θέλει να εφαρμόσει, αλλά αδυνατεί λόγω περιορισμένης χρηματοδότησης από το κράτος.

Όλα τα παραπάνω συγκροτούν ένα πολύ ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα για το Δήμο, μέσα στην πληθώρα που διαθέτει λόγω της γεωγραφικής θέσης και της ιστορίας του. Δομικό στοιχείο για τη διατήρηση της ειρήνης, της γαλήνης και της συνοχής των τοπικών κοινωνιών στις μέρες μας και όπως φαίνεται δυστυχώς δεν είναι πλέον αυτονόητο για την τοπική αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα.