ΕΞΟΡΥΚΤΙΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ: ΟΔΗΓΟΥΝ ΤΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Σε πανελλαδικό συνέδριο εκπαιδευτικών - φροντιστών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που έγινε στη Θεσσαλονίκη στις 18 Νοεμβρίου, οι παρευρισκόμενοι σύνεδροι του κλάδου συνομολόγησαν: “Σε λίγα χρόνια το 70% των μαθητών θα χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη στις σχολικές εργασίες”.
Αυτή η πολύ σημαντική διαπίστωση δεν ήταν η μόνη. Ακολούθησε κι άλλη. Ίσως ακόμη πιο σπουδαία, σύμφωνα με τα ειδησεογραφικά ρεπορτάζ, που επικοινώνησαν τα συμπεράσματα του συνεδρίου των εκπαιδευτικών και η οποία ανέφερε μεταξύ και άλλων το εξής: “Η τεχνολογική επανάσταση στην εκπαίδευση, θα σηματοδοτήσει και την αλλαγή στα επαγγελματικά δεδομένα, το τέλος της εργασίας χαμηλών προσόντων.”
Αναμφίβολα, τα συμπεράσματα των φροντιστηριαρχών, για το που θα πρέπει να κατευθυνθεί απο εδώ και πέρα η “ύλη” της σύγχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας στην Ελλάδα –πιθανόν-και στις 3 βαθμίδες, δεν συνιστούν αυτό που συνηθίζουμε να λέμε “ανακάλυψη της πυρίτιδας ή του τροχού”.
Ωστόσο, αποτελούν μια επιπλέον ηχηρή επιβεβαίωση, πως οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι τόσο ραγδαίες, που αυτό από μόνο του αρκεί για να περάσουμε από την φάση της αμφισβήτησης τους, στην φάση της απολύτου προσαρμογής στα νέα δεδομένα που φέρνουν στην καθημερινότητα μας.
Μπορεί ο δημόσιος τομέας στην Ελλάδα (είτε η διοίκηση, είτε η εκπαίδευση είτε κλπ) να μην φημίζεται για τα αντανακλαστικά του ιδίως σε τέτοιες υποθέσεις, δεν πρέπει όμως να παραγνωρίσουμε τα βήματα προόδου που έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια.
Παρ΄όλα αυτά… Απαιτούνται πολλά ακόμη να γίνουν έτσι ώστε εκπαίδευση και αγορά εργασίας να συντονιστούν απόλυτα με φόντο την ενσωμάτωση των εξελίξεων της “5ης βιομηχανικής επανάστασης”, όπως αρχίζει να τιτλοφορείται η εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, που διανύουμε, σε συνδυασμό πάντα με την ποθούμενη ανάκαμψη της οικονομίας μας σε πολύ πιο στέρεες βάσεις σε σχέση με το απώτερο παρελθόν.
Από την άλλη πλευρά, ο εγχώριος ιδιωτικός τομέας, παρά τα στραβά του, καθαρά για λόγους επιβίωσης σε ένα εξαιρετικά απαιτητικό παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον είναι αναγκασμένος να αφουγκράζεται τα μηνύματα των επικείμενων αλλαγών και τάσεων πολύ νωρίτερα.
Μια γεμάτη εικόνα αυτής της Ελλάδας μπορεί να πάρει κανείς, παρακολουθώντας την πρόοδο και την ανάπτυξη που συντελείται παρά τις όποιες δυσκολίες σε εξορυκτικές κοινότητες της ελληνικής περιφέρειας, χάρη βέβαια στην “εισαγωγή καινοτομιών” που κάνουν, κατά τόπους, τα μέλη του Συνδέσμου Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων (ΣΜΕ) σε νέες τεχνολογικές εφαρμογές αιχμής.
“Εισαγωγές Καινοτομίας” που σαν στόχο έχουν τόσο την σε βάθος βελτίωση της επιχειρησιακής λειτουργικότητας και κερδοφορίας αυτών των εταιρειών, όσο και την αναβάθμιση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των κοινωνικών τους (συν) εταίρων, κάτι που αποτελεί απόλυτη ανάγκη και προτεραιότητα, καθώς έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί οι συνθήκες στην Ελλάδα με την έλλειψη εργατικών χεριών και την μάστιγα της υπογεννητικότητας δεν υπάρχει η πολυτέλεια να μένει ανεκμετάλλευτο το υπάρχον εργατικό δυναμικό.
Πριν από 5 χρόνια, η “Ελληνικός Χρυσός”, η εταιρεία που αναβίωσε την μεγάλη παράδοση των “Μεταλλείων Κασσάνδρας” σε συνεργασία με την “Eduact” έφερε στην ΒΑ Χαλκιδική την εκπαιδευτική ρομποτική για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ΄μέσω του προγράμματος “Μικροί επιστήμονες στο Δήμο Αριστοτέλη”.
Σήμερα αναγνωρίζεται από όλους, τοπικούς και υπερτοπικούς φορείς, αλλά και παράγοντες της εκπαίδευσης, ο πολύ θετικός ρόλος που έχει διαδραματίσει αυτό το πρόγραμμα στην καθημερινή ζωή των νέων παιδιών με το βλέμμα πάντα στραμμένο στο μέλλον και τις επιλογές που δύναται να προσδώσει στο μεγάλο ερώτημα: “Τι δουλειά θα κάνω όταν τελειώσω το σχολείο;”.
Οι αριθμοί μέσα σε αυτή την 5ετία συμμαχούν απόλυτα με την πραγματικότητα, καθώς σύμφωνα με άρθρο της ιστοσελίδας “metrosport” στο χρονικό διάστημα που υλοποιείται το πρόγραμμα στο Δήμο Αριστοτέλη, υπάρχει σημαντική αύξηση της συμμετοχής των μαθητών, κάτι που αποδεικνύει ότι παιδιά, και γονείς έχουν δεθεί με αυτή την πρωτοβουλία. Συνολικά:
- Τη σεζόν 2020 - 21 το 31,6 % ήταν καινούργιοι συμμετέχοντες, το 23,8% συμμετείχαν για 2η χρονιά και το 44,5% συμμετείχαν για 3η χρονιά
- Τη σεζόν 2021 - 22 το 20,6% ήταν καινούργιοι συμμετέχοντες, ενώ τη σεζόν 2022 -23 το ποσοστό αυτό ανήλθε στο 21,8% .
Μέσα από την γενικότερη αποτίμηση που έχει γίνει μέσα σ’ αυτή την 5ετία είναι κοινώς αποδεκτό πως το πρόγραμμα διευκολύνει τη μάθηση και εισάγει τους μαθητές στη ρομποτική σε νεαρή ηλικία, ενώ καθώς οι μαθητές μεγαλώνουν, μπορούν να εκτελέσουν πιο σύνθετες εργασίες.
Συγκεκριμένα, μετά το τέλος των εργαστηρίων το 67% των συμμετεχόντων ηλικίας άνω των 12 ετών κατέχουν σε πολύ καλό επίπεδο, την γλώσσα της ρομποτικής χωρίς την καθοδήγηση εκπαιδευτικού.
Μέσα σε αυτές τις εξελίξεις, που αν μη τι άλλο, δρομολόγησαν ένα νέο εκπαιδευτικό τοπίο, που μπορεί να είναι αυτονόητο στο εξωτερικό, αλλά παραμένει ζητούμενο στην εγχώρια πραγματικότητα, αξίζει να προσθέσουμε και κάτι ακόμη.
Την προ πενταμήνου δημόσια δέσμευση του Γενικού Διευθυντή και Αντιπροέδρου της Eldorado Gold Ελλάδας Κυρίου Χρήστου Μπαλάσκα, βάση της οποίας η εταιρεία πέρα από την απόλυτη εμπιστοσύνη που δείχνει στο εργατικό δυναμικό της περιοχής θα φροντίσει με ειδικά προγράμματα να αναβαθμίσει τις γνώσεις και τις δεξιότητες του, έτσι ώστε αυτό το δυναμικό να εναρμονιστεί πλήρως με τις υψηλότατες επαγγελματικές απαιτήσεις της σύγχρονης μεταλλευτικής δραστηριότητας.
Το μόνο που χρειάζεται είναι συνεννόηση και καλή προαίρεση από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, για να αποτελέσει η ΒΑ Χαλκιδική το κορυφαίο παράδειγμα ισόρροπης ανάπτυξης, όπου τα κέρδη της εταιρείας θα είναι ανάλογα με τα κέρδη της κοινωνίας και το αντίστροφο.
Σχόλια