ΕΡΥΘΡΑ ΘΑΛΑΣΣΑ: ΠΕΔΙΟ ΜΑΧΗΣ - ΕΠΑΝΕΡΧΕΤΑΙ Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΤΩΝ ΠΛΗΘΩΡΙΣΤΙΚΩΝ ΠΙΕΣΕΩΝ
Ο φόβος όταν ξέσπασε ο πόλεμος του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας ήταν διάχυση της κρίσης στη Μέση Ανατολή. Αυτό το σενάριο φαίνεται να επιβεβαιώνεται με την Ερυθρά Θάλασσα να μετατρέπεται σε πεδίο μάχης, ενώ η αντίδραση των αγορών ενισχύει τους φόβους για νέες πληθωριστικές πιέσεις.
H BP είναι η τελευταία εταιρεία που ανακοίνωσε την αναστολή όλων των δρομολογίων των πλοίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας έπειτα από σειρά επιθέσεων που συνδέονται με τους Χούθι της Υεμένης.
Σε ανακοίνωσή του, ο πετρελαϊκός κολοσσός αναφέρει ότι «η ασφάλεια και η προστασία των ανθρώπων μας και εκείνων που εργάζονται για λογαριασμό μας αποτελούν προτεραιότητα της BP». Προστίθεται πως η εταιρεία έλαβε την απόφαση «λόγω της επιδείνωσης της κατάστασης ασφαλείας».
Επίσης, οι ναυτιλιακές εταιρείες Maersk, Mediterranean Shipping Company, Hapag-Lloyd και CMA-CGM είναι μεταξύ των εταιρειών που έχουν αναστείλει τις διελεύσεις στην Ερυθρά Θάλασσα.
Οι εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα συνδέονται άμεσα με τον πόλεμο στη Γάζαμ, καθώς οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες Χούθι, οι οποίοι εδρεύουν στην Υεμένη, έχουν δηλώσει τη στήριξή τους στη Hamas, τονίζοντας ότι στοχεύουν πλοία που ταξιδεύουν προς το Ισραήλ. Χρησιμοποιούν μη επανδρωμένα αεροσκάφη και ρουκέτες εναντίον πλοίων ξένης ιδιοκτησίας.
Νέα επίθεση σε πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα
Νορβηγικής ιδιοκτησίας πλοίο δέχθηκε επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα σήμερα, Δευτέρα (18/12), σε ένα πλήγμα που, σύμφωνα με Αμερικανούς αξιωματούχους, προήλθε από το έδαφος της Υεμένης που ελέγχεται από το, προσκείμενο στο Ιράν, κίνημα των Χούθι.
Το πλήγμα κατά του M/V Swan Atlantic ήταν το τελευταίο από μια σειρά επιθέσεων εναντίον σκαφών εν πλω από την έναρξη του πολέμου στη Γάζα.
Δεν υπήρχε άμεσα ανάληψη ευθύνης, αλλά οι Αμερικανοί αξιωματούχοι, που θέλησαν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους, δήλωσαν στο Reuters ότι το σκάφος δέθηκε επίθεση με πολλαπλά βλήματα που εκτοξεύθηκαν από έδαφος ελεγχόμενο από τους Χούθι.
Η ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου δήλωσε ότι «το σκάφος επλήγη από άγνωστο αντικείμενο και ότι κανένα μέλος του πληρώματος δεν τραυματίστηκε».
Αύξηση στα ναύλα
«Πιστεύουμε ότι η απόφαση να αποφευχθεί η διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας για τα φορτία αργού/προϊόντων θα αυξήσει τον χρόνο μεταφοράς και μπορεί να ασκήσει περαιτέρω ανοδικές πιέσεις στις τιμές των ναύλων, εάν αυτή η κατάσταση επιμείνει», δήλωσε ο Massimo Bonisoli, αναλυτής της Equita.
Η τιμή του αργού σημείωσε τελευταία άνοδο 0,7% στα 77,11 δολάρια το βαρέλι, έχοντας αγγίξει το χαμηλό της προηγούμενης συνεδρίασης στα 75,76 δολάρια.
Η Jefferies δήλωσε ότι εάν τα πλοία αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και πλεύσουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, ο αντίκτυπος στη χρήση θα είναι σημαντικός, με τα εμπορευματοκιβώτια και τα δεξαμενόπλοια να επηρεάζονται περισσότερο.
«Η διώρυγα του Σουέζ αποτελεί ζωτικό σύνδεσμο στο θαλάσσιο εμπόριο και ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος καταπονείται, καθώς τα πλοία αλλάζουν εμπορικές συνήθειες. Όλα τα τμήματα είναι ενεργά στην περιοχή και πιθανότατα θα δουν ακριβότερους ναύλους», αναφέρουν οι αναλυτές.
Ένα δεξαμενόπλοιο από τη Μέση Ανατολή θα χρειαζόταν 17 ημέρες για να φτάσει στην Ευρώπη μέσω Σουέζ και 41 ημέρες αν περνούσε γύρω από την Αφρική, σημειώνει, προσθέτοντας ότι οι στρατιωτικά υποστηριζόμενες νηοπομπές μπορεί να είναι μια καλύτερη εναλλακτική λύση από το να περάσει γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Η Maersk διέκοψε την Παρασκευή όλες τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι νεωτέρας και το Σάββατο, προσχώρησαν σε αυτήν η ελβετική MSC και ο γαλλικός ναυτιλιακός όμιλος CMA CGM.
Κίνδυνος πληθωριστικών πιέσεων - Στο +10% η τιμή του αερίου
Μέσα σε αυτό το κλίμα, η τιμή του πετρελαίου έχει εκτοξευθεί στο +10%, τροφοδοτώντας τον κίνδυνο για νέες πληθωριστικές πιέσεις. Κι αυτό σε μια περίοδο όπου ο πληθωρισμός παρουσίαζε σημάδια επιβράδυνσης δίνοντας ανάσα στις κεντρικές τράπεζες.
Πηγή: bankingnews.gr
Σχόλια