ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ & ΡΟΥΜΑΝΙΑ: ΕΓΙΝΑΝ ΠΛΗΡΗ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΣΕΓΚΕΝ
Έπειτα από 13 χρόνια στον προθάλαμο της Σένγκεν, η Ρουμανία και η Βουλγαρία έγιναν από σήμερα, Πρωτοχρονιά πλήρη μέρη της ζώνης ελεύθερης κυκλοφορίας, τόσο στην ξηρά όσο και στον αέρα, γεγονός που συνιστά έναν ισχυρό συμβολισμό για τις δύο χώρες της ανατολικής Ευρώπης.
Οι δύο χώρες βρίσκονταν ήδη «με το ένα πόδι» στο Σένγκεν, αφού τον Μάρτιο του 2024 καταργήθηκαν οι έλεγχοι στα αεροδρόμια και τα λιμάνια. Στα μέσα Δεκεμβρίου έλαβαν επιτέλους το «πράσινο φως» από τους Ευρωπαίους εταίρους τους αποκτώντας τα ίδια προνόμια και για τα χερσαία σύνορά τους.
Αυτό είναι το τέλος μιας μακράς αναμονής για τις δύο πρώην κομμουνιστικές χώρες, που είναι από τις φτωχότερες στην ΕΕ. Πληρούσαν τα τεχνικά κριτήρια από το 2011 αλλά «κάθε φορά, οι χώρες μέλη εξέφραζαν αντιρρήσεις», υπενθύμισε ο αναλυτής Βαλεντίν Ναουμέσκου.
Με το πέρασμα των χρόνων, το πρόβλημα αυτό έγινε «πηγή απογοήτευσης, την οποία εκμεταλλεύονταν τα αντιευρωπαϊκά κόμματα για να καταγγείλουν την άδικη αντιμετώπιση τηςΡουμανίας», εξήγησε, φέρνοντας ως παράδειγμα τις πρόσφατες προεδρικές εκλογές (που στο μεταξύ ακυρώθηκαν) στις οποίες αναδείχθηκε απρόσμενα νικητής ένας ακροδεξιός υποψήφιος. Με την ένταξη στη ζώνη Σένγκεν «σβήνει και η αίσθηση ότι είμαστε πολίτες δεύτερης κατηγορίες», εκτίμησε ο αναλυτής.
Και στις δύο χώρες, οι πολιτικοί ηγέτες έκαναν λόγο για «ιστορική απόφαση», υπογραμμίζοντας ότι αυτός ήταν ένας βασικός στόχος τους από την εποχή της ένταξης της Ρουμανία και της Βουλγαρίας στην ΕΕ, το 2007.
Στον χώρο Σένγκεν σήμερα είναι ενταγμένες οι 25 από τις 27 χώρες μέλη της ΕΕ, καθώς και οι συνδεδεμένοι γείτονές τους, η Ελβετία, η Νορβηγία, η Ισλανδία και το Λιχτενστάιν. Περισσότεροι από 400 εκατομμύρια άνθρωποι μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα, χωρίς να υποβάλλονται σε ελέγχους.
Οι βασικοί κατασκευαστές, μεταξύ άλλων από την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το 15% της ρουμανικής οικονομίας και το 4% της βουλγαρικής θα ευνοηθούν.
«Είναι τα καλύτερα νέα που θα μπορούσαμε να έχουμε σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από μεγάλες αβεβαιότητες για την αυτοκινητοβιομηχανία συνολικά», δήλωσε ο Adrian Sandu, επικεφαλής της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Ρουμανίας. Υπολόγισε ότι η παραμονή εκτός Σένγκεν κόστιζε στην αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας 180.000 ευρώ (187.770 δολάρια) ημερησίως.
«Θα μας βοηθήσει να εξοικονομήσουμε πολλά από τα έξοδα εφοδιαστικής, θα επηρεάσει την κερδοφορία των παραγωγών και θα αφήσει περισσότερα χρήματα για επενδύσεις», δήλωσε ο Sandu από την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Ρουμανίας. Η χώρα φιλοξενεί τη μονάδα Dacia της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Renault SA, η οποία δεν έχει πολλά έξοδα.
Πηγή: newmoney.gr
Σχόλια