ΣΠΑΝΙΕΣ ΓΑΙΕΣ: Η ΕΛΛΕΙΨΗ ΤΟΥΣ ΒΑΖΕΙ ΛΟΥΚΕΤΟ ΣΤΙΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ
Όπως ανέφερε η CLEPA, από τις εκατοντάδες αιτήσεις για άδειες εξαγωγής που υποβλήθηκαν από προμηθευτές από τις αρχές Απριλίου, μόνο το ένα τέταρτο έχει χορηγηθεί μέχρι στιγμής, με ορισμένα αιτήματα να απορρίπτονται για αυτό που η ένωση περιέγραψε ως «υπερβολικά διαδικαστικοί λόγοι».
«Οι διαδικασίες φαίνεται να διαφέρουν από επαρχία σε επαρχία και σε αρκετές περιπτώσεις έχουν ζητηθεί ευαίσθητες πληροφορίες IP», δήλωσε η CLEPA, προσθέτοντας ότι εάν η διαδικασία δεν εξορθολογιστεί σύντομα, περισσότερα εργοστάσια πιθανότατα θα επηρεαστούν τις επόμενες τρεις έως τέσσερις εβδομάδες καθώς τα αποθέματα εξαντλούνται.
Οι ελλείψεις απειλούν να προκαλέσουν όλεθρο στις αλυσίδες εφοδιασμού των αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen Group, Mercedes-Benz και BMW, καθώς και προμηθευτών όπως η Bosch και άλλοι που βασίζονται στις σπάνιες γαίες για εφαρμογές όπως κινητήρες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η γερμανική ένωση κατασκευαστών αυτοκινήτων VDA δήλωσε ότι οι περιορισμοί στις εξαγωγές αποτελούν σοβαρό κίνδυνο για τη βιομηχανία. Η αργή χορήγηση αδειών εξαγωγής, καθώς και οι καθυστερήσεις στον εκτελωνισμό των εξαγωγών με έγκυρες άδειες, προκαλούν σημαντικά προβλήματα στις αυτοκινητοβιομηχανίες, δήλωσε η πρόεδρος της VDA, Χίλντεγκαρντ Μίλερ.
Αν και ορισμένες άδειες έχουν πλέον χορηγηθεί, αυτό είναι επί του παρόντος ανεπαρκές για να εξασφαλίσει την ομαλή παραγωγή. Εάν η κατάσταση δεν αλλάξει γρήγορα, οι καθυστερήσεις στην παραγωγή και ακόμη και "οι διακοπές παραγωγής δεν μπορούν πλέον να αποκλειστούν», δήλωσε ο Μίλερ. Η BMW ανέφερε ότι μέρος του δικτύου προμηθευτών της επηρεάστηκε από τις ελλείψεις, αλλά τα δικά της εργοστάσια λειτουργούν κανονικά.
Μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ZF Friedrichshafen για την ηλεκτροκίνητη πρόωση, δήλωσε ότι η εταιρεία ήταν σε μεγάλο βαθμό σε θέση να πάρει τις απαραίτητες άδειες από την Κίνα. Παρόλα αυτά, δήλωσε ότι ανησυχεί πως η κατάσταση τελικά θα μπορούσε να εξελιχθεί σε αντίστοιχη με την έλλειψη ημιαγωγών κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, η οποία ουσιαστικά εξάλειψε εκατομμύρια οχήματα από τα σχέδια παραγωγής των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Η Bosch δήλωσε ότι τα σημεία συμφόρησης στην προμήθεια σπάνιων γαιών που είναι απαραίτητες για τους ηλεκτροκινητήρες και τα καταναλωτικά αγαθά επηρεάζουν τους προμηθευτές της, οι οποίοι έπρεπε να παράσχουν πολλές λεπτομερείς πληροφορίες για να λάβουν άδειες εξαγωγής.
«Η διαδικασία για τους προμηθευτές μας να υποβάλουν αίτηση για άδειες εξαγωγής για διάφορες σπάνιες γαίες από τον Απρίλιο, έγινε περίπλοκη και χρονοβόρα, εν μέρει λόγω της ανάγκης συλλογής και παροχής πολλών πληροφοριών», δήλωσε εκπρόσωπος της Bosch.
Ο επικεφαλής παραγωγής της Mercedes-Benz, Γιεργκ Μπούζερ, δήλωσε ότι η εταιρεία συνεργάζεται στενά με τους προμηθευτές της βαθμίδας 1, βαθμίδας 2 και βαθμίδας 3 για την δημιουργία αποθεμάτων σπάνιων γαιών.
Η απόφαση της Κίνας τον Απρίλιο να αναστείλει τις εξαγωγές ενός ευρέος φάσματος σπάνιων γαιών και συναφών μαγνητών έχει διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού που είναι κεντρικές για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τους κατασκευαστές αεροδιαστημικής, τις εταιρείες ημιαγωγών και τους στρατιωτικούς εργολάβους.
Η κίνηση υπογραμμίζει την κυριαρχία της Κίνας στην κρίσιμη βιομηχανία ορυκτών και θεωρείται ως μοχλός πίεσης από την Κίνα στον εμπορικό της πόλεμο με τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ. Οι αποστολές έχουν σταματήσει σε πολλά κινεζικά λιμάνια, ενώ οι αιτήσεις αδειών περνούν από το πολυδαίδαλο κινεζικό ρυθμιστικό σύστημα.
Τα κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν την περασμένη εβδομάδα ότι η Κίνα εξετάζει το ενδεχόμενο χαλάρωσης των περιορισμών για τις ευρωπαϊκές εταιρείες ημιαγωγών, ενώ το υπουργείο Εξωτερικών δήλωσε ότι θα ενισχύσει τη συνεργασία με άλλες χώρες.
Ωστόσο, οι εξαγωγές μαγνητών σπάνιων γαιών από την Κίνα μειώθηκαν κατά το ήμισυ τον Απρίλιο, καθώς οι εξαγωγείς αντιμετώπισαν το πολύπλοκο σύστημα αδειοδότησης. Υπάρχουν λίγες εναλλακτικές λύσεις για να παρακάμψει κανείς την Κίνα.
Αυτοκινητοβιομηχανίες, από την GM έως τη BMW, και μεγάλοι προμηθευτές, συμπεριλαμβανομένων των ZF και BorgWarner, ερευνούν ή έχουν αναπτύξει κινητήρες με χαμηλή έως μηδενική περιεκτικότητα σε σπάνιες γαίες σε μια προσπάθεια να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα, αλλά λίγοι κατάφεραν να κλιμακώσουν την παραγωγή για να μειώσουν το κόστος.
Η BMW έχει αναπτύξει έναν ηλεκτροκινητήρα χωρίς μαγνήτες για την τελευταία γενιά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της, αλλά εξακολουθεί να χρειάζεται σπάνιες γαίες για μικρότερους κινητήρες που τροφοδοτούν εξαρτήματα όπως υαλοκαθαριστήρες ή κυλίνδρους παραθύρων αυτοκινήτου.
«Δεν υπάρχει λύση για τα επόμενα τρία χρόνια εκτός από την επίτευξη συμφωνίας με την Κίνα», δήλωσε ο Αντρέας Κρολ, διευθύνων σύμβουλος της Noble Elements, εισαγωγέα σπάνιων γαιών για μεσαίες επιχειρήσεις και νεοσύστατες επιχειρήσεις χωρίς δικά τους αποθέματα.
Η Κίνα ελέγχει το 99,8% της παγκόσμιας παραγωγής βαρέων σπάνιων γαιών. "Άλλες χώρες μπορούν να τα παράγουν μόνο σε ελάχιστες ποσότητες, ουσιαστικά σε εργαστηριακή κλίμακα», δήλωσε ο Kroll.
Ο Φρανκ Φάνον, σύμβουλος της βιομηχανίας ορυκτών και πρώην υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ για τους ενεργειακούς πόρους κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του Τραμπ, δήλωσε ότι οι παγκόσμιες διαταραχές δεν είναι συγκλονιστικές για όσους προσέχουν.
«Δεν νομίζω ότι πρέπει να εκπλήσσεται κανείς με το πώς εξελίσσεται αυτό. Έχουμε μια πρόκληση παραγωγής (στις ΗΠΑ) και πρέπει να αξιοποιήσουμε ολόκληρη την κυβερνητική μας προσέγγιση για να εξασφαλίσουμε πόρους και να αυξήσουμε την εγχώρια ικανότητα το συντομότερο δυνατό. Ο χρονικός ορίζοντας για να γίνει αυτό ήταν χθες», δήλωσε ο Φάνον.
Τον Μάιο, ο επικεφαλής του επιχειρηματικού λόμπι που εκπροσωπεί τις General Motors, Toyota, VW, Hyundai και άλλες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες εξέφρασε παρόμοιες ανησυχίες σε επιστολή προς την κυβέρνηση Τραμπ.
«Χωρίς αξιόπιστη πρόσβαση σε αυτά τα στοιχεία και τους μαγνήτες, οι προμηθευτές αυτοκινήτων δεν θα είναι σε θέση να παράγουν κρίσιμα εξαρτήματα αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων, των σωμάτων γκαζιού, των εναλλακτών, των διαφόρων κινητήρων, των αισθητήρων, των ζωνών ασφαλείας, των ηχείων, των φώτων, των κινητήρων, του ηλεκτρικού συστήματος διεύθυνσης και των καμερών», έγραφε η Συμμαχία για την Καινοτομία στην Αυτοκινητοβιομηχανία.
Διπλωμάτες, αυτοκινητοβιομηχανίες και στελέχη από την Ευρώπη, την Ιαπωνία και την Ινδία επιδιώκουν επειγόντως συναντήσεις με αξιωματούχους του Πεκίνου για να πιέσουν για ταχύτερη έγκριση των εξαγωγών μαγνητών σπάνιων γαιών, ανέφεραν πηγές στο Reuters στις 3 Ιουνίου.
Οι σπάνιες γαίες είναι μια ομάδα 17 στοιχείων. Μία από τις σημαντικότερες χρήσεις τους είναι στην κατασκευή μαγνητών που τροφοδοτούν την κίνηση για αυτοκίνητα, κινητά τηλέφωνα, πυραύλους και άλλα ηλεκτρονικά. Αν και δεν είναι σπάνιες, με την έννοια ότι είναι ασυνήθιστες, τείνουν να εμφανίζονται σε μικρές ποσότητες ή να αναμιγνύονται με άλλα ορυκτά, καθιστώντας την εξόρυξη δύσκολη και δαπανηρή.
Η Κίνα εξορύσσει περίπου το 60% των σπάνιων γαιών στον κόσμο και παράγει το 90% των μαγνητών σπάνιων γαιών. Καθορίζει ποσοστώσεις στην παραγωγή, την τήξη και τον διαχωρισμό τους, οι οποίες παρακολουθούνται ως βαρόμετρο της παγκόσμιας προσφοράς.
Ένα από τα πιο δύσκολα βήματα επεξεργασίας είναι ο διαχωρισμός μεμονωμένων σπάνιων γαιών μεταξύ τους. Ενώ οι επιστήμονες των ΗΠΑ ανέπτυξαν μια διαδικασία που ονομάζεται εκχύλιση με διαλύτη στη δεκαετία του 1950, τα ραδιενεργά απόβλητα την κατέστησαν μη δημοφιλή στις ΗΠΑ.
Ωθούμενη από την κυβέρνηση, η Κίνα έχει επεκτείνει τη βιομηχανία από τη δεκαετία του 1980, ξοδεύοντας τα τελευταία 30 χρόνια τον έλεγχο της εκχύλισης με διαλύτη, ενώ το φθηνό εργατικό δυναμικό και τα σχετικά χαλαρά περιβαλλοντικά πρότυπα της δίνουν πλεονέκτημα κόστους.
Πηγή :newmoney.gr
Σχόλια