ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ: ΠΩΣ Η ΓΕΝΕΤΕΙΡΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΕΜΕΙΝΕ ΧΩΡΙΣ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ
Η δραματική υστέρηση του Νομού Χαλκιδικής στην ύπαρξη κατόχων τίτλων διδακτορικών σπουδών, σύμφωνα με έρευνα του καθηγητή πληροφορικής του ΑΠΘ Dr. Ιωάννη Πήτα, φέρνει τους θεσμικούς φορείς του τόπου αλλά και την κοινωνία στο σύνολο της, ενώπιον μιας πραγματικότητας που χρήζει σοβαρής συζήτησης αλλά και κρίσιμων αποφάσεων.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας του κου Πήτα, ο οποίος ταυτόχρονα είναι και Πρόεδρος της Διεθνούς Ακαδημίας Διδακτορικών Σπουδών στην Τεχνητή Νοημοσύνη, στην Χαλκιδική υπάρχουν μόλις 0,55 διδάκτορες ανά 1000 κατοίκους, ενώ μόλις 1,09 ανά 1000 κατοίκους διαμένει μόνιμα στη Χαλκιδική, όταν για παράδειγμα, ο νομός Κοζάνης έχει "γεννήσει" 8,16 και ο νομός Ιωαννίνων 8,71 διδάκτορες/1000 κατοίκους. Επίσης, στον νομό Ιωαννίνων διαμένουν μόνιμα 9,75 διδάκτορες ανά 1000 κατοίκους.
Όπως εξηγεί ο καθηγητής του ΑΠΘ «οι κάτοικοι των τουριστικών περιοχών δεν ενδιαφέρονται να σπουδάσουν πολλά χρόνια. Εισάγουν γνώση για τις ανάγκες τους μέσω εσωτερικής μετανάστευσης εξειδικευμένου επιστημονικού δυναμικού. Έτσι εξηγείται πολύ απλά γιατί οι καθηγητές και γιατροί δεν βρίσκουν σπίτια στα τουριστικά νησιά: δυστυχώς γι' αυτούς, είναι "ξενομερίτες".
Η ιδιόμορφη εισαγωγή εγκεφάλων στις τουριστικές περιοχές φαίνεται να περιορίζεται σε κάλυψη γενικών αναγκών (παιδεία, υγεία) και διοίκησης τουριστικών επιχειρήσεων. Για τις ανάγκες αυτές δεν χρησιμοποιούνται πολύ εξειδικευμένοι επιστήμονες (διδάκτορες)».
Είναι αλήθεια, πως η μονοκαλλιέργεια του τουρισμού την τελευταία 45ετία και στο νόμο Χαλκιδικής έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση αυτής της κατάστασης. Βέβαια μέσα σε αυτή την κατάσταση υποβάθμισης της αξίας και της σημασίας της επιστημονικής γνώσης και εξειδίκευσης προστέθηκε και η μαύρη προπαγάνδα σε βάρος της μεταλλευτικής δραστηριότητας, μιας παραγωγικής δραστηριότητας με 2.500 ετών ιστορία και παράδοση στη ΒΑ Χαλκιδική.
Μια δραστηριότητα η οποία πρωτοστατεί στην εφαρμοσμένη τεχνολογία και καινοτομία με διακύβευμα την υπεύθυνη, ασφαλή και βιώσιμη λειτουργία της.
Δυστυχώς, χάθηκε πολύς χρόνος και ξοδεύτηκαν πάρα πολλές δυνάμεις μέσα σε αυτή την 20ετία, με αποτέλεσμα οι οδυνηρές συνέπειες και σ’ αυτόν τον πολυσύνθετο τομέα της μεταλλευτικής να γίνονται απολύτως εμφανείς, καθώς πέρα από την έλλειψη τεχνιτών έχει γίνει ακόμη πιο δύσκολη η εύρεση εξειδικευμένων επιστημόνων από το Νομό και όχι μόνο.
Η εύρεση και απασχόληση προσωπικού με γνώση στην χρήση τεχνολογιών και επιστημονικών εφαρμογών αιχμής, κυριολεκτικά, αποτελούν ζωτικό λόγο ύπαρξης και λειτουργίας κάθε σοβαρής μεταλλευτικής εταιρείας ανά τον κόσμο.
Η εταιρεία από την πλευρά της, στο πλαίσιο τήρησης των πλέον αυστηρών κανόνων και πρωτοκόλλων Υγείας και Ασφάλειας των εργαζομένων της κάνει ότι είναι δυνατό για να τους επιμορφώσει και να βελτιώσει τις γνώσεις και τις δεξιότητες τους μέσα σε έναν πολύ απαιτητικό χώρο εργασίας.
Είναι χαρακτηριστικό πως το 2024 καταγράφηκαν 33.291 ώρες εκπαίδευσης, εκ των οποίων 19.605 αφορούσαν αποκλειστικά προγράμματα Υγείας και Ασφάλειας, με τις επενδύσεις στον τομέα αυτό να ξεπερνούν τα 2,6 εκατ. Ευρώ.
Την ίδια στιγμή μέσα από το πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης η εταιρεία προσπαθεί να κάνει όλες τις σχολικές δομές του δήμου ακόμη πιο φιλικές και λειτουργικές προς τους μαθητές επενδύοντας μέσα στο 2024 647.000 ευρώ σε εκπαιδευτικά προγράμματα που ενισχύουν τη μάθηση, την δημιουργικότητα και τις δεξιότητες των νέων, ανοίγοντας τους δρόμους για μια πιο δυναμική ακαδημαϊκή πορεία.
Σε καμία περίπτωση όμως η εταιρεία, αλλά και καμία εταιρεία στον πλανήτη δεν μπορεί να υποκαταστήσει ένα πιστοποιημένο φορέα ακαδημαϊκής μόρφωσης και εκπαίδευσης.
Και εδώ έρχεται το μέρος της ευθύνης των θεσμικών φορέων αυτού του τόπου που αναμφίβολα παρασύρθηκαν από συνθήματα, κραυγές και ιδεοληψίες κάποιων αντιμεταλλευτικών ομάδων κι έχασαν κι αυτοί με τη σειρά τους πολύτιμο χρόνο για συγκρότηση προτάσεων, αποφάσεων και λύσεων με αποδέκτη την πολιτεία που θα αφορούσαν την ενσωμάτωση των κατοίκων του Νομού στη νέα πραγματικότητα που φέρνει η τεχνολογική επανάσταση του 21ου αιώνα
Τώρα όμως που έχουμε φτάσει στο μη περαιτέρω οφείλουν οι πάντες να συντονιστούν και να συνεργαστούν όλοι μαζί για να αλλάξει αυτή η κακή εικόνα που φέρνει τη Χαλκιδική ουραγό σε εξειδικευμένους επιστήμονες. Είναι πολύ κρίμα η γενέτειρα του Αριστοτέλη του επονομαζόμενου “πατέρα της επιστήμης” να έχει ένα τόσο υποτιμητικό τίτλο ανάμεσα στους 52 νομούς της χώρας.


Σχόλια